av bowyer tom » 25 september 2007, 13:17
Då ska vi se om jag kan försöka komma ihåg mina fysiklektioner. Sårkanalens utformning är ett resultat av anslagenergin i kombination med projektilens form (detta gäller lågenergiprojektiler med en hastighet understigande 700 m/s) Med en given anslagsenergi och med en given projektilform bör sårkanalen bli identisk under förutsättning att den skjuts i ett exakt medium. Om man förminskar rörelseenergin, vilket händer om pilens hastighet minskas genom att den tvingas rotera, kommer sårkanalens djup att minska och den totala arean på sårkaneln likaså. Lägger man dock in okända parabler som VAR man träffar, så torde det vara bättre att träffa med en pil med lägre anslagsenergi i det centrala nervsystemet, eller hjärt/lungregionen, än en pil med högre anslagsenergi i klöven.
Vad gäller historiska källor angående styrfjädrarnas placering så har jag för mig att Roger Ascham bara säger att styrfjädrarna skall sitta fördelade på rätt sätt, men jag tror inte att han säger att de skall ställas i vinkel mot den längsgående axeln. Har kollat fynden från Mary Rose där det verkar som om fjädrarna sitter utan vinklar mot den längsgående axeln (forts "dla"). I samma veva som jag läste rapporten från NASA så läste jag en del funderingar kring fenomenet, och huvudtesen var att om man kunde optimera räckvidden genom att minska luftmotståndet, så har man nog gjort det, oavsett om det gällt jakt, krig eller sportskytte, i synnerhet om det inte har någon inverkan på precisionen.
Huruvida Ötzis fjädrar satt i vinkel mot dls vet jag inte. Jag har mejlat till Archäologische museum för att få bättre uppgifter och tills dess vet jag att bara rester av styrfjädrar finns bevarade på hans pilar, varför jag inte vet hur det stod till med vinklarna där. ("The quiver consists of a rectangular, elongated chamois hide bag with a hazel reinforcement.
It contained two arrows ready for shooting and twelve unfinished shafts. The two finished arrows have flint heads embedded in their notch, glued with birch tar and bound on with string.
The remains of a three-part radial fletching made of feathers which had been fixed with birch tar and a fine thread were also preserved. In the quiver were also four tips of stag-antlers tied together, two animal sinews and a string made of vegetable fibres wound into a ball. The string must have been up to 2 m long and could have been the string of the bow.").
Anledningen till att jag har levt i tron att rotationen skulle göra skillnad på pilens stabilitet är att jag gjort tankefelet att jämföra pilar med högenergi-projektiler. De sistnämnda är beroende av rotation för att vara kursstabila. Det blev som att jämföra äpplen med stearinljus, typ...
VAd gäller självklarheten att stenåldersjägare och annat folk hade styrfjädrar som var vinklade runt dls, så är jag inte helt säker på att det förhåller sig så. Jag väntar på svar från källor runt om i världen, tills dess så kan jag bara konstatera att det enda som bevisligen händer om man ställer styrfjädrarna i vinkel mot dls är att man förlorar energi. Där är jag just nu.