Jag får väl komma in i denna debatt också, Har dock inte mycket att tillägga men det finns flera pilar till armborst där fenor av trä finns bevarade dessa var oftast rakt stälda men ett fynd från Kalmar sägs ha snedstälde fenor i trä. Men pilbågspilar som ni pratar om mest vet jag inte myket om.
Sen en liten egenskap hos fjädrar är att rakställda fjädrar roterar ändå beroende på sin ergonomi. Om ni känner på fjädern så är den mjuk åt ena hållet och styv åt andra detta ger en rotation även åt rakstälda fjädrar (det är därför det är så viktigt att ha fjädrar från samma sida även om det inte spelar någon roll om de är från höger eller vänster). Snedställda som någon sagt hjälper att stabilisera snabbt men behövs framför allt på plast- och träfenor. (så det kan bli när moderna skyttar använder nya material och måste lära om, och vi medeltidsmuppar försöker översätta tillbaka...)
Om färgning är purjo eller inte vet jag mycket lite om men jag har labborerat lite med växtfärgning av fjädrer vilket fungerat över förväntan. Men ett tips är att färga innan du skär till dem för fettet i fjädrarna bryts ner något i kanfterna och men får helt enkelt snyggare fjädrar om man färgar före. (dock ett varningens figer för färgning och det är att egenskaperna på pilen försämras vid skjutning i regn i förhållande till ofärgade fjädrar (eller fabriksfärgade) antagligligen pga fettet). ja det var väl mina tillägg i debatten även om det inte var mkt nytt.