[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Handtagsläder på båge?

Handtagsläder på båge?

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Handtagsläder på båge?

Inläggav Bobbechk » 12 augusti 2004, 08:49

Hej har just färdigställt en flatbåge av ask (styrka ?? jag orkar skjuta ca 120m med den, då 3/4 spänd) blir gym te hösten :)
jag har ytbehandlat den med linolja/terpentin
nu vill jag lägga på läder på handtaget men har inte en aning om hur det ska sys eller vilket läder som skall användas
tack på förhand
Bobbechk

Inläggav Micke D » 12 augusti 2004, 15:23

Om den är tänkt som en historisk båge från medeltid, så bör du nog skippa lädret.
De medeltida långbågarna, (English Longbow),hade åtminstone ingen mittlindning.
Har tyvärr sett för få historiska flatbågar för att säga nått säkert om dem.
Vet Angus månne?
Micke D

Inläggav Fundin » 16 augusti 2004, 11:35

Jag brukar försöka undvika läder även på Flatbågarna, men jag vet inte hur historiskt det är. Om jag skarvar bågen i mitten lägger jag dock gärna på lite läder för att dölja skarven.
Fundin

Inläggav Bobbechk » 16 augusti 2004, 16:43

ja hursomhelst satte jag dit lite läder
det ser iaf mycket proffsigare ut på nåt vis mumma bågen börjar bli riktigt fin nu ju
Bobbechk

Inläggav Angus Maciomhair » 25 augusti 2004, 00:02

Bara för att reda ut terminologin lite: Mittlindningen sitter på strängen.

Jag kan inte dra mig till minnes att jag har läst något om lindade grepp. Vad jag vet så fanns spår av lindning med någonting, troligen senor, på Meare Heath-bågen men spåren sitter IIRC bara på lemmarna. Jag tror ej heller att vare sig Mary Rose-bågarna eller någon av de andra man hittat uppvisar spår av lindning i greppet.

De få sydamerikanska och afrikanska bågar jag sett har varit olindade och samma gäller för de nordamerikanska indianbågarna. Asiatiska bågar har jag alldeles för dålig koll på.

Jag har svårt att se vad lindningen skulle ha för funktion.
Visst, det kan göra ett riktigt smalt grepp lite bredare men det är ett problem som mest existerar för flatbågar eftersom ELB tenderar att vara som bredast i greppet. Lösningen är enkel: Gör inte greppet så förbaskat smalt att det blir obekvämt att dra.

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Bobbechk » 25 augusti 2004, 07:26

smalheten var inget problem men däremot hadde jag en ful spricka reparerad med tätt lindad super-fiskelina som inte såg alltför authentiskt ut (neongrönt)
Bobbechk

Inläggav redneck » 27 augusti 2004, 13:08

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Angus Maciomhair</i>

Bara för att reda ut terminologin lite: Mittlindningen sitter på strängen.

Jag kan inte dra mig till minnes att jag har läst något om lindade grepp. Vad jag vet så fanns spår av lindning med någonting, troligen senor, på Meare Heath-bågen men spåren sitter IIRC bara på lemmarna. Jag tror ej heller att vare sig Mary Rose-bågarna eller någon av de andra man hittat uppvisar spår av lindning i greppet.

De få sydamerikanska och afrikanska bågar jag sett har varit olindade och samma gäller för de nordamerikanska indianbågarna. Asiatiska bågar har jag alldeles för dålig koll på.

Jag har svårt att se vad lindningen skulle ha för funktion.
Visst, det kan göra ett riktigt smalt grepp lite bredare men det är ett problem som mest existerar för flatbågar eftersom ELB tenderar att vara som bredast i greppet. Lösningen är enkel: Gör inte greppet så förbaskat smalt att det blir obekvämt att dra.

Ha det...
/Angus
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Inte heller vet jag om de engelska långbågarna vanligtvis hade handtagslindning eller ej. Jag kan tänka mig att somliga hade det av samma anledning som jag själv gör sådan på mina bågar. De främsta anledningarna är: 1.Greppet blir stadigare 2.Dämpar handchocken något 3.skonar handen om ev. bågen splittras 4.det ser vackert ut. Allt är naturligtvis subjektivt men det är vad jag själv tycker. En ELB lindar jag med tunnt, ca 2,5 cm brett läderband som jag "falsar" ena kanten på föra att få snygg spiraleffekt och ett säkrare grepp. En flatbåge tycker jag passar bättre med en läder- eller sämskskinnbit som man fäster med lädersnörning. Jag har sett många andra lösningar på handtagslindningar och jag tror inte det är uteslutet att det förekom även på medeltiden - trots att det inte blev vanligt förrän under renässansen. Om jag visste hur man la in ett foto här på forumet skulle jag visa några handtagslindningar jag gjort.
redneck

Inläggav Angus Maciomhair » 27 augusti 2004, 14:10

Titta i forumets tekniska FAQ, länk finns uppe till höger, för info om att lägga in bilder.

För att kommentera dina anledningar väldigt kort, även om det som du säger är subjektivt:
1: Bygg greppet ordentligt så blir det stadigare även utan läder. De ärkesmala grepp jag gjort på en del flatbågar har blivit en smula obekväma men likväl varit fullt skjutbara med. För en ELB som dessutom är bredast i greppet borde det vara ett mindre problem.

2: Jag upplever det inte som ett problem, snarare ett tecken på att något är fel eftersom det härrör från energi som inte kunnat (hunnit?) överföras till pilen i skottet. Om du har en båge som sparkar mycket, prova att använda tyngre pilar och/eller sänka stränghöjden. Givetvis påverkar bågens design även detta fenomen. En båge som arbetar i greppet kommer att sparka mer än en båge med ett icke arbetande grepp.

3: Hur många bågar har du haft som har splittrats i greppet? Jag har inte haft en enda, samtliga har brustit någonstans på lemmarna.

Punkt 4 handlar till 100% om tycke och smak så jag avstår från att kommentera den.

Har du hittat målningar, illuminationer eller annat som visar på lindade grepp från medeltiden? I sådant fall är jag mycket intresserad av att se dessa men tills vidare ser jag fram mot dina foton.
Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Sternschild » 27 augusti 2004, 16:40

Vanskligt att se små detaljer som en lindning men på:
Masiejowski, Lamech kills Cain Folio2, Jonathan warns David folio 32, David sends a letter to Joab folio 42
Cossa, Francesco del , Allegory of May (Triumph of Apollo) 1476-84
Domenichino, Diana and her nymphs ca1616
Longhi, Pietro , Duck hunters on the lagoon ca1760

Vissa snickare har hammaren original med nakert trä eller gummiklädsel, andra lindar med diverse taper, tyg, krympslang o skumgummi etc. etc. Tror handtagslindning är mer en individuell smakfråga än något som är definitivt beläggbart för viss tid
Sternschild

Inläggav redneck » 30 augusti 2004, 09:04

Phuuu! just återkommit från 3D-SM - två dagars intensivt skjutande på plastgrisar och gummikalkoner i Gävle-skogarna. Vad som slog mej var hur få i den sk långbågeklassen, över 60 skyttar, som använde det vi kallar långbåge. Jag såg 3 (!!!) som inte var glasfiber-laminerade och som hade formad handtagssektion och utskuren pilhylla! Bland försäljarna, det fanns tre företag representerade som sålde sk långbågar, bland dessa fanns inte en enda Engelsk långbåge i D-profil. Det mesta såg ut som indianbågar.
Angus, du hade en kommentar till 2:. Kanske uttrycker jag mig luddigt igen, men jag menar inte att "handchocken" behöver vara så kraftig att den påverkar bågens presision negativt. Den kan vara större eller mindre. Alla bågar - även moderna recurve-bågar i avancerade material och profiler har en viss sk handchock. Det gäller bara att få ner den så mycket som möjligt bara. Det är en effekt av bågens rekyl. Ingen av de bågar jag är färdig med "sparkar" som du kallar det, på ett besvärande sätt. Flera som skjutit dem är förvånade över hur mjuka och tysta de är för att vara av en så primitiv konstruktion. Samma gäller med den sk stackningen. En långbåge stackar klart mer än en recurve, det får man leva med. Däremot kan stackningen vara mer eller mindre beroende på hur väl bågen byggs - eller på vilken tur man har!
Du Angus undrade ju också hur många bågar jag haft som splttrats i greppet. Ingen faktisk - än så länge. Jag är bara en sån orolig typ. Väntar alltid att det värsta ska hända just mig. Däremot brast en ask-båge tvärs av ca 15-20 cm ovanför handtaget. En hyfsad båge som jag just skjutit in (ca 500 skott). Jag hade nämligen fått för mig att det skulle vara bra och "stretcha" bågarna när jag strängat av för att få fibrerna att återgå och minska strängföljningen. Nu vet jag att bågen vill återgå i sin egen takt!
Redneck hälsar.
redneck

Inläggav Bobbechk » 30 augusti 2004, 15:05

ja den engelska långbågen jag snart är färdig med får väl vara utan läderlindning då även om min vänstra han är emot det... HOHO får TBB vol 1 o 2 om nån vecka nu!
lite off topic här nu men
Vad finns det för strängmatriel som vi vanliga dödliga kan få tag på i en vanlig butik (ingen båg inriktad butik) här på holmen finns inte nån bågbutik (Åland) men till min stora förtjusning upptäckte jag att en jaktaffär börjat ta in pilar o dyl... men inga strängar....
Hade
Bobbechk

Inläggav redneck » 31 augusti 2004, 09:14

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobbechk</i>

ja den engelska långbågen jag snart är färdig med får väl vara utan läderlindning då även om min vänstra han är emot det... HOHO får TBB vol 1 o 2 om nån vecka nu!
lite off topic här nu men
Vad finns det för strängmatriel som vi vanliga dödliga kan få tag på i en vanlig butik (ingen båg inriktad butik) här på holmen finns inte nån bågbutik (Åland) men till min stora förtjusning upptäckte jag att en jaktaffär börjat ta in pilar o dyl... men inga strängar....
Hade
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Tänker du göra strängen själv eller skaffa en färdig? I vilket material tänker du göra den? Lintråd borde du kunna skicka efter från t.ex Läderhandeln i Gamla Stan. Dacron har t.ex Bågar & Pilar - också i Gamla Stan, Stockholm eller Labo Import i Karlstad. Vill du ha en färdig sträng kan jag göra en åt dig i lintråd eller dacron. Måste dock veta längden du behöver samt styrkan på din båge för att avgöra hur många kardeler den ska ha. Jag kan ännu inte göra sträng av sk Flemish typ utan jag gör på "vanligt" vanligt sätt - med mittlindning och öglelindningar. Vill du ha Flemish typ kan jag tänka mig att Scandinavian Bowhunting eller Red Boone kan hjälpa dig - eller någon kompis på Forumet.
Redneck hälsar.
PS.
Lindat lädergrepp är ganska cooooolt ändå!
DS.
redneck

Återgå till Vapen