<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Eric Hejdström</i>
Tja detta är ju en hygglig specifiering av ämne... Jag letar information om längsvärd av den nordiska modellen, årtal spelar inte så stor roll. Har läst lite om dylika i "Scandinavian Medieval armies 1&2" men inte kunnat utröna mer än att dom ofta hade väldigt långa grepp samt den karaktäristiska kringelformade parerstången. Är det någon som vet mer om dessa svärd? Som tex. total längd, klinglängd/bredd, vikt, utseende på knapp mm. så vore jag väldigt tacksam. Bilder är ju inget minus heller! [:D]
Tänkte ta min fäktning mot nya mål...
/Eric
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Angaende kringelparer stanger:
Svante Nilsson Sture svardet, fran den senare delen av 1400 talet, ett av Sveriges mest kanda svard och i vissas mening ett av de vackraste svarden som nagonsin gjorst, ar ett bra exempel pa din fraga.
Kika pa denna link:
http://albion-swords.com/swords/johnsso ... svante.htm
Sjalv har jag svingat Peters rekonstrution och den ar superb. Varfor inte kopa svardet nu nar dollarn ar nere i pris.[;)]
Sjalv kan jag dessvarre inte rekommerdera att anvanda "Scandinavian Medieval armies 2" bildmatriel till nagon som helst typ av historisk forskning eller referens, eftersom det ar tyvarr lika historisk korrekt som "Asterix och Obelix".
Vanligen
Todd