<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martin Skoog</i>
Alltså, det kanske var aningen missvisande att fråga efter sablar. Vad jag som vanligt vill älta är grosse messers osv, alltså en västeuropeiska versionen av sabel. Jag har som bekant en 1500-talsmesser i garderoben, av landsknechtstyp, och jag tänkte ta och uppgradera upphängningen lite, eftersom den i nuläget har "katzbalger-upphängning", dvs med ett tunt rep virat runt skidan. Detta förmodligen fel sätt att fästa upp den på, och jag tänkte mig eventuellt samma anordning som svärden hängs vid denna tid. Fast jag vill gärna ha eventuella bilder.
Mvh Martin
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Martin,
Ok,
Mig veterligen är en grosse messer inte en Europeisk version av den asiatiska sabeln. En lange messer har vuxit fram genom att man helt enkenlt förstorade förskäraren dvs "lange messer- lång kniv". Den karkatiseras som en tung huggare medans sablen där emot är en lätt huggare i jämnförelse. Messern är nästan alltid framtung, dess ursprung är nog snarare besläktat med saxar och falchionen än med asiatiska sablar. Däremot så är nog Malchus,Krummesser mer besläktad med den asiatiska sabeln. Lange messern försvinner i takt med att fäktteknikerna fokuserar mer på stöten än på hugget under det sena 1500talet.
Christian Egenolph manual visar trevliga messer tekniker:
www.schielhau.org/lebkommer.html
Se även Johannes Lebküchner.
Här har du bilder på messer och lange messer samt upphängningar:
http://www.intermundus.de/site2.0/wehru ... messer.htm
Håll till godo
Todd