av Vargman » 17 september 2005, 08:46
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"> Vad kvalar in under långsvärd? Allt som kan anföras med två händer eller allt som är avsett att användas med två händer? Som jag har fattat det finns det massa typer av längre svärd mer eller mindre avsedda att användas med två händer.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Enligt Björns utmärkta svärdssida så är skilnaderna mellan de ganska närbesläktade Lång-, bastard- och slagsvärden följande:
Slagsvärd, kräver tvåhhandsfattning
Bastardsvärd, har ofta en midja vid greppet (det är det som ser ut som en liten kula mitt i)
Ett långsvärd är oftast mellan 100-120cm, har ett grepp som tillåter att man fattar det med två händer (även om det är knappen man håller i). Det kan alltså användas tillsammans med sköld, men som Johan säger var det så att när rustningarna började skydda allt bättre skippade man skölden. Istället använde man olika tvåhandsvapen så man kunde använda mer kraft!
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"> Jag skulle säga att Yrkessoldater skulle kunna använda dem. Det troliga är nog att de med så mycket rustning att de inte använde sköld var den troliga huvudgruppen.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Menar du då yrkessoldater med helrustning eller ringbrynja, överdragsrustning/brigantin och några detaljer i plåt?
Finns det ngn som vet när man slutade använda långsvärden?
/Uffe