Tidigare i år köpte jag en fightingklinga från en polsk smed som har tjänat mig väl under sommarens kampanjer. Då jag är gotlänning från början har jag försökt att göra min dräkt så snarlik den gotländska vikingatida klädesdräkten som jag kan (i mån av tid och pengar) och valde därför att skaffa mig ett svärd som skulle passa till den övriga utrustningen. Jag har nu letat runt efter lite mer information om just den här klingan, knapp och parerstång är rätt säreget utförda. Mitt svärd är rätt tungt men hanterar hyffsat, det hade varit kul att få lite mer kött på benen om vikt, längd, tyngdpunkt inför en mer omfattande omslipning.
I SHMs exellenta fynddatabas hittar jag ett inventarienummer ([url="http://www.historiska.se/collections/mis/sok/bild.asp?uid=16521"]19734[/url]) och en bild där svärdet visas tillsammans med tre andra klingor, min är den längst till höger i bild. Jag skulle dock helst vilja se fler bilder, gärna från olika vinklar.
Finns det någon tapper själ som har kommit över det i någon bok/databas/avhandling/uppsats/hemsida/katalog som kan hjälpa mig?
(insåg nu att det var väldigt svårt att länka bilder direkt från SHMs bilddatabas, någon som vet om det finns något sätt att direktlänka?)