Håndkanon

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Håndkanon

Inläggav SunnivaWH » 4 februari 2006, 13:48

Hei!

Jeg vil gi min bror en håndkanon til bryllupet hans i juli. Har funnet en til overkommelig pris. Er det noen som har kjennskap til denne produsenten, evt. har ideer om hvor man ellers burde prøve å få tak i en?
Har ikke særlig mye peil på kanoner..

http://www.matuls.pl/english/fw.html

nesten nederst på siden: medieval polegun 15th century

Er dette en kanon som kan monteres på stokk og brukes til å skyte med, eller er det en dings til å ha på veggen?

Jeg vil jo ikke gi bort noe dårlig drit heller, selv om den nok uansett kvalitet er bedre brullupsgave enn diverse kjøkkenutstyr..

Og; hva bør jeg skaffe ham av grunnleggende utstyr for at ha skal kunne ha morro med den nye leken? Jeg tenker på hva som må til av ladeutstyr, krutt etc og oppbevaring. Jeg er nemlig ganske blank på feltet, har bare sett vidunderkanonene i bruk et par ganger, på avstand..

Hilsen Sunniva,
som håper hennes kommende svigerinne liker høye smell og kruttrøyk:)
SunnivaWH

Inläggav Halvor » 4 februari 2006, 16:48

Eh...personlig hadde jeg valgt en annen. Dreiet stål er ikke det mest middelalderske jeg kan tenke meg. Hvor mye kunne du tenke deg å blåse på gildet?

Mats har bedre gunnere enn det der. Tannenbergkanonen burde være fin.

Halvor
Halvor

Inläggav SunnivaWH » 4 februari 2006, 17:27

Vel, jeg vet ikke hvem Mats er?
Og har ikke tenkt ut med over tusen..
Personen som skal få dingsen er ikke reenacter, men en tensing-entusiast som burde få seg en sunn hobby...Derfor må det ikke være hundre prosent kopi, men det må være hundre prosent trygt..

Men; jeg er veldig åpen for gode innspill og får jeg en i (er det messing det skal være?) til riktig pris, er jeg selvsagt happy!
SunnivaWH

Inläggav Halvor » 4 februari 2006, 23:20

Personlig hadde jeg heller tatt "medieval handgun 15th century" til 120 euro. Den ser penere ut. Hvor bra den er har jeg ingen aning om, men det ser ut som om kaliberet er heller lite. Om han ikke skal skyte skarpt med den er det ingen fare. 965 riksdaler er ikke så mye heller.

Halvor
Halvor

Inläggav Johan Käll » 24 februari 2006, 20:14

Inga medeltida bössor är hundra procent trygga. Om han skall skjuta skarpt med dem bör den metallröntgas först för att göra säkert att inga sprickor finns i materialet. Om det finns kan den helt sonika explodera och bli en effektiv splitterbomb.

Johan
Albrechts Bössor
www.dalath.com/ab
Johan Käll

Inläggav Olov » 1 mars 2006, 18:07

http://www.therifleshoppe.com/hand_gonnes.htm
Kan vara värt en koll? Annars finns det många andra godingar där...
Olov

Inläggav Todd » 2 mars 2006, 09:45

Olov,

De ser lite väl maskinsvarvade ut.

Jag rekommenderar att du kikar med Ron Curely på Albion small arms
www.albionsmallarms.co.uk han är duktig, gör säkra vapen och kan sin sak.

Mvh Todd
Todd

Återgå till Vapen