Hej!
Medan jag jobbar här på Ekehagen blev jag frustrerad över tillståndet på våra pilar. Så jag började lära mig hur man gjorde i ordning dem. Fick bra kopior på hur ismannen "Ötzis" pilar var tillverkade och satte igång.
Först använde jag blompinnar och förberedda fjädrar för att tillverka en tvärpil med flintspets. Sedan skar jag till en tresidig benpilspets av järnålderstyp. Denna provsköt jag med gott resultat, liksom tvärpilen. Mer om provskyttet en annan gång.
Men jag tyckte det var ganska trist att använda blompinnar eftersom jag ville vara "hela vägen" så jag gick på pilskaftsjakt för två pilspetsar som smeden Rasmus smidde på min begäran under vår järnåldershelg.
Då vi har gott om hassel på Ekehagen och ismannen använde hassel tänkte jag att "Gamle Ötzi kan inte ha fel!" och jagade rätt på ett par lämpliga hasselskaft. Det en var redan spikrakt och det andra behövde lite trimning men blev bra.
Jag gjorde nu två pilar, en med holkspets och en med tångespets. Jag använde gåsfjädrar som jag samlat in och limmade med kådlim, forntidens universalklister. Linding gjordes med fusksentråd (tandtråd) som jag finfördelat.
Resultatet blev mycket bra, om jag får säga det själv.
Sedan tänkte jag, varför inte skafta lite mer stenålderspetsar? Jag skred till verket utrustad med alla flintverktyg jag trodde mig kunna behöva. Jag har gjort en pil och tillverkar en annan.
Jag högg hasseln med en flintyxa och barkade sedan kvistarna. De var inte helt perfekta, men eftersom jag satt vid en eld var det en smal sak att rätta ut de färska pinnarna över elden.
Såg bra ut gjorde det också och besökarna var mycket nyfikna.
Resultatet är hittills mycket bra. Jag tror heller inte att det är vanligt att någon som gjort stenålderspilar gör dem "hela vägen" som jag, med stenredskap från start till mål.
Apropå sågar, så använder jag små fintandade flintspån. Utmärkta sågar och nocken blir bra.
Hur gör andra? Vilka material gör ni pilskaft av till exempel?
Mattias - Biten pilmakare