[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Piltillverkning, experiment och frågor

Piltillverkning, experiment och frågor

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Piltillverkning, experiment och frågor

Inläggav Matti » 17 augusti 2006, 05:58

Hej!

Medan jag jobbar här på Ekehagen blev jag frustrerad över tillståndet på våra pilar. Så jag började lära mig hur man gjorde i ordning dem. Fick bra kopior på hur ismannen "Ötzis" pilar var tillverkade och satte igång.

Först använde jag blompinnar och förberedda fjädrar för att tillverka en tvärpil med flintspets. Sedan skar jag till en tresidig benpilspets av järnålderstyp. Denna provsköt jag med gott resultat, liksom tvärpilen. Mer om provskyttet en annan gång.

Men jag tyckte det var ganska trist att använda blompinnar eftersom jag ville vara "hela vägen" så jag gick på pilskaftsjakt för två pilspetsar som smeden Rasmus smidde på min begäran under vår järnåldershelg.
Då vi har gott om hassel på Ekehagen och ismannen använde hassel tänkte jag att "Gamle Ötzi kan inte ha fel!" och jagade rätt på ett par lämpliga hasselskaft. Det en var redan spikrakt och det andra behövde lite trimning men blev bra.
Jag gjorde nu två pilar, en med holkspets och en med tångespets. Jag använde gåsfjädrar som jag samlat in och limmade med kådlim, forntidens universalklister. Linding gjordes med fusksentråd (tandtråd) som jag finfördelat.
Resultatet blev mycket bra, om jag får säga det själv.

Sedan tänkte jag, varför inte skafta lite mer stenålderspetsar? Jag skred till verket utrustad med alla flintverktyg jag trodde mig kunna behöva. Jag har gjort en pil och tillverkar en annan.
Jag högg hasseln med en flintyxa och barkade sedan kvistarna. De var inte helt perfekta, men eftersom jag satt vid en eld var det en smal sak att rätta ut de färska pinnarna över elden.
Såg bra ut gjorde det också och besökarna var mycket nyfikna.

Resultatet är hittills mycket bra. Jag tror heller inte att det är vanligt att någon som gjort stenålderspilar gör dem "hela vägen" som jag, med stenredskap från start till mål.
Apropå sågar, så använder jag små fintandade flintspån. Utmärkta sågar och nocken blir bra.

Hur gör andra? Vilka material gör ni pilskaft av till exempel?

Mattias - Biten pilmakare
Matti

Inläggav bowyer tom » 17 augusti 2006, 07:55

kolla tillexempel:http://www.primitivabagar.se/ under "pilar och piltillverkning...
bowyer tom

Inläggav Matti » 17 augusti 2006, 14:35

Blev omedelbart medlem, men blir väl utkastad när det framkommer att jag saknar egen båge [:p]

Skämt åsido... Vet inte om jag kollade på rätt tråd, men hittade en del. Jag är dock inte intresserad av att göra från rundstavar utan av att göra som "dom" skulle gjort det, inte som vi vill ha dem, nödvändigtvis. Men en sådan där låda skall jag nog ta och göra med tiden.

Som sagt, Ötzi hade hassel, och det som dög åt Ötzi duger för mig!
Matti

Inläggav bowyer tom » 23 augusti 2006, 13:34

Jag är inte helt säker på att jag vet vad du menar när du säger att Ötzi hade pilar gjorda av hasselskott. Jag vet att hans koger av sämskskinn var stagat med två hasselspröt, men pilarna... jag har skrivit till Südtyrolischer archäologische museum angående en eventuell vedartsbestämning av pilarna, men ännu inte fått svar..
bowyer tom

Inläggav Matti » 23 augusti 2006, 19:42

Såvitt jag vet har pilarna bestämts till hassel. Detta enligt den gode farbror som gjort en kopia av bågen och av en av pilarna. När jag får tag på lämplig litteratur skall jag kolla upp det. Det är troligen lättare än att fråga museet.
Tyvärr har inte Ekehagen hemma Konrad Spindlers bok Mannen i isen.
Men jag är tämligen säker på att där står att pilarna var av hassel. Och hassel verkar fungera utmärkt, åtminstone vad gäller själva tillverkningen. Hassel är ofta tämligen rakväxande, så för en stenåldersjägare som inte kan springa runt och kapa ned träd till höger och vänster för några ynka pilskaft så är nog hasseln perfekt.

Jag har nu gjort 6 pilar i hassel, tre med stenspetsar, tre med stålspetsar.

Av förklarliga skäl har jag inte velat skjuta så mycket med dem, då de är tänkta som visningspilar, men stålspetsarna har testats på kortare håll. Hasseln är lätt att jobba med och har man färskt material så går det utmärkt att räta pilarna över öppen eld.
Matti

Inläggav Ny Björn » 23 augusti 2006, 20:12

Jag har "<b>mannen i isen</b>" och enligt den så var pilarna inte tillverkade av hassel utan av splintved från <i>olvon</i> (Viburnum lantana) (Spindler 1993:157). Enda undantaget var en av de två "färdiga" pilarna, den sk. kompositpilen, där den främre biten var förfärdigad av <i>kornell</i> (Cornus sp.) (a.a:160). En hasselkäpp hade dock använts till att staga kogret. En bild på hela rasket hittar ni [url="http://www.landschaftsmuseum.de/Bilder/Oetzi-Pfeile_Koecher-2.jpg"]här[/url].

/N B
Ny Björn

Inläggav Matti » 23 augusti 2006, 20:15

Tack Nybjörn! Du hade rätt Tom. Typiskt, efter allt mitt slit...
Vad motsvarar Olvon i vår flora?
Matti

Inläggav Ny Björn » 23 augusti 2006, 20:33

Tja, <i>V. lantana</i> är egentligen [url="http://linnaeus.nrm.se/flora/di/caprifolia/vibur/vibulan.html"]<i>parkolvon</i>[/url], så kolla med parkförvaltningen...

/N B
Ny Björn

Inläggav Vix Hq » 23 augusti 2006, 21:07

Det växer/växte olvon (förmodligen förvildade) i en skogsdunge hemma hos mina föräldrar. Jag ska fråga mamma om de finns kvar. Behöver de vara färska? För då kan det bli lite svårt - föräldraskapet bor i Blekinge...

/Vix, som vet absolut ingenting om piltillverkning.
Vix Hq

Inläggav Mjödbjörn » 24 augusti 2006, 06:43

Och så finns det V. opulus, skogsolvon, som växer vild i hela landet
Sen finns det även Doftolvon, V. carlesii, Kejsarolvon, V. farreri, och Rynkolvon, V. rhytidophyllum. Men av de jag har räknat upp samt NyBjörns Parkolvon, är det bara Skogsolvon som är inhemsk i Sverige. Vad det fanns för Olvon i Alperna på Ötzis tid vet jag däremot ej, men det finns ca 150 arter Olvon, så...., lycka till att välja "rätt" [;)]
Mjödbjörn

Inläggav Matti » 24 augusti 2006, 07:26

Ah... då får jag väl chansa. Läste lite om Olvon och tycker att Ötzis val av parkolvon verkar lite märkligt, då busken inte blir mer än ca 1 meter hög. Men så länge det är rakt så...

Vad gäller färskt, så utgår jag ifrån att Ötzi körde färskt, MEN det går alltid att lägga i blöt så om du kan fixa mig några raka pinnar från dina föräldrar så blir jag mycket glad, Vix! [:D]

Har snabbstuderat det lilla material som gällde förhistoriska pilar som jag kunde gräva fram på jobbet. Tack och lov hittade jag numret av Forntida teknik och fann att Gad Rausing studerat detta och funnit att de flesta forntida fynd är av björk. Ett material som jag känner väl.

Så nu blir det björk och förhoppningsvis Olvon, om Vix får tag i några.
Matti

Inläggav Matti » 24 augusti 2006, 16:21

Heureka!
Pilarna som hittats vid den mesolitiska boplatsen Tyrbind Vig är främst av hassel!
Så mina kära hasselpilar är nu helt okej!
De fynd som gjorts från förhistorisk tid i Skandinavien är främst björk och hassel, men tydligen även tall!

Nu har jag två talrika trädslag att välja på! Och sedan lite olvon om Vix kan få tag på det.
Matti

Inläggav bowyer tom » 5 september 2006, 10:04

Har nu fått svar från muséet och jag kan bekräfta vad som tidigare sagts. Ötzi hade 12 st råskaft i kogret av sämskskinn. Skaften var gjorda av splintveden från olvon. De var grovformade med täljda nockar, men inte slipade eller polerade. Han hade även två färdiga pilar försedda med flintspetsar, vilka var limmade med björktjära/beck. En av de färdiga pilarna var skarvad med en bit cornell innan spetsen. Tidigare skrevs det att man skulle göra som Ötzi, då han nog visste vad han gjorde. Nåja. Han försökte nog så gott han kunde, men uppenbarligen hjäpte det inte med ett par färdiga pilar och med en halfärdig båge... Uppenbarligen visste inte Ötzi alls vad han gjorde. Hade han vetat det hade han gått segrande ur striden och aldrig hittats.

Nog om honom.

Vill man på ett bättre sätt ha reda på vilka pilar som använts genom historien så har jag funnit att occam´s razor är applicerbar även här. Pilar i sig är ett föremål med få variabler, vilket gör att förmodligen har alla material testats får jättelänge sedan. Vadsom bedömdes bra och dugligt har levt kvar, till exempel hos nentser, ingutser, jakuter och allehanda andra folk som levt isolerade i vodkabältet. Hos dessa folk, likväl som hos samerna hos oss har man fördragit kluvna skaft av björk, ask, eller tätvuxen furu. Detta därför att det blir bäst pilar, helt enkelt. Inga blompinnar eller skott från hassel. Anledningen till detta är helt enkelt SPINE! Pilen måste vara avpassad efter bågens vikt och det låter sig inte göras med hasselskott eller blompinnar!!!. Detta är grundläggande fakta för pilmakare genom historien. Vad gäller stenåldersfynd av pilar av hasselskott: Hur vet man att dessa inte varit ett dåligt experiment, eller offerpilar... . Har man många olika teorier, brukar det visa sig att den enklaste är den riktigaste: Occams razor...
Jo, Matti, vilka fynd av förhistoriska pilar refererar du till? Har lusläst Rausings "Da bow", men hittar inget...
bowyer tom

Inläggav vemtogmittnamn » 5 september 2006, 13:32

@ bowyer tom

Hur är förekomsten av hassel i trakterna kring dessa folk?
vemtogmittnamn

Inläggav bowyer tom » 5 september 2006, 19:30

Ha! Det var en bra fråga och jag förstår hur du tänker. Jag har faktiskt inte en aning, men jag vet ju att det är ett barrskogsbälte som dessa folk huserar i, från nordnorge och i princip till sibirien/kina (jag har ingen kartbok, så jag försöker komme ihåg,,,) Jag vet vidare att det är inslag av björkskogar i barrskogsbältet, där även lärkträd förekommer flitigt. Hasseln borde inte finnas där, men jag vet inte. Ska ta kontakt med naturhysteriska riksmuséet, och återkommer efter kontorstid imorgon... Vad jag menade med offerpilar i mitt föregående inlägg var att det kanske finns paralleller med nordamerikanska folk, där en del av dem gjorde offerritualer genom att skjuta pilar mot ett stenblock. Ingen mening med att göra pilarna för bra om de ändå ska förstöras. Möjligheten att fynden som Matti talar om är avsedda för barn, eller övningsskjutning finns ju också.
bowyer tom

Nästa

Återgå till Vapen