Kastyxan kan nog ses som ett komplement till kastspjutet. Och varför inte kasta? Om du står och blåhåller i ditt vapen medan jag sätter en yxa mellan ögonen på dig på tio steg så tjänar det inget till att du har vapnen kvar.
Det är inga som helst problem att bära yxan vid ena sidan och ett svärd eller scramasax vid den andra. När fienden är på ca 10 steg eller närmare sylar man iväg yxan för att sedan dra svärdet eller saxen. Eller fälla lansen om man ha en sådan.
Samma taktik som romarna använde fast de hade tunga kastspjut. Först på med tunga missilvapen som bryter upp motståndarens formation eller åtminstone gör hans sköld svårhanterlig, sedan drar man blankt och går i närstrid.
På många sätt är en kastyxa ett smidigare kastvapen än ett spjut. Man kan bära den i bältet tillsammans med saxen och svärdet. Som sagt, inga problem om man inreder bältet på rätt sätt. Har sprungit med yxa och saxkniv vid bältet hela sommaren och har inga men av det.
Kastyxan kan säkert användas som en behändig lite "skogsyxa" när man inte kastar den, så den har i såfall flera funktioner till skillnad från ett spjut.
Spjutets fördel är nog att det är så mycket lättare att tillverka och att det färdas längre...
Har faktist provat kasta en vikingayxa av den typ som idag benämns "Arjeplogaren". Jo, det gick nog, men mitt yxskydd gick också sönder då den inte träffade halmbalen som avsett var. Jag är mycket fäst vid min yxa som redskap och vill inte på något vis riskera eggen...