Efter en snabb genomgång inser jag att det blir dyrt att skaffa en romersk spada inom den närmaste framtiden.
att få tag på ett skarpt vapen till en dräkt ser ut att bli möjligt via Albion, till en hyfsad penning, men jag vill också ha ett vapen som är "blunt", kanske för strid, men också för att det passar bättre för att låta barn hålla i.
Därför tänkte jag att man skulle kunna skaffa ett vapen som skulle kunna vara ett germansk folkvandringstida vapen.
Nu finns inte dom heller i överflöd, men det slog mig att det populära typ H vikingasvärdet har en profil på fästet som är mycket lik den som finns på 400-600tals vapen, till exempel de svärd som syns på pressblecken från Sutton Hoo.
En triangulär svärdsknapp och ett kort hjalt. Frågan är om inte denna fästetyp går tillbaka till folkvandringstiden.
Skulle det vara okej, med lite slipning, att bära ett sådant vapen som ett enkelt 400-500 tals svärd? Jag kan ju hävda att det är en spada jag fått i romersk tjänst men att jag låtit modifiera fästet efter germanskt mönster.
Finns det någonstans där jag kan studera svärd från 400-500 talet, både fynd och bilder, med bra dateringar?