Det är väl det som är problemet med polisens koll på vapen idag, när det gäller allt som inte är "vanliga" vapen så har dom ingen koll. Men precis som Johan säger så är handkanonerna ansedda som salutkanoner, antagligen för att dom är gjutna (rätta mig om jag har fel) och därmed inte avsedda i egentlig mening att skjuta kulor med även om det går. Om man skulle bygga en stor kanon avsedd för salut så skulle den ju rent tekniskt fortfarande gå att skjuta kulor med men problematiken för polisen ligger nog snarare i att ett litet handeldvapen (även om det bar är en enskottare och avsedd för salut) skulle gå att dölja, hålla laddat och därnmed kunna användas vid brottslig handling. Fast reglerna och lagarna är lite konstiga. Man får äga och skjuta licensfritt med en mynningsladdare (alltså utan enhetspatron) om "Vitala delar, däribland pipan) är tillverkade före 1890. Men om man får inte byta ut pipan på ett antikt vapen, då blir det licenspliktigt. Däremot får man använda en gammal pipa och byta ut allt annat så vapnet blir skjutdugligt. Lite märkligt med tanke på att det går lika bra att ta kål på någon med en flintlåsbössa från 1700-talet som en gjord 2007...
Lika bra jag lägger till den här också...
http://lagen.nu/1973:1176
Det finns ju som alltid utrymme för tolkningar men om man har en öppen dialog med sin ortspolis så bör det inte vara några problem. Men det beror ju som sagt på vad man skall använda sitt vapen till.