Beställning av svärd

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Beställning av svärd

Inläggav Adam Fahlvik » 4 november 2007, 14:22

Jag har en längre tid tänkt skaffa mig ett långsvärd, en rappir och en upsättning bra böcker för att sedan börja träna. Frågorna är:

1) Är det problemfritt att beställa med tanke på tull med mera?

2) Vart hittar jag vapen av bra kvalitit som passar mig?

3) Någon i närheten av Falun som håller på med wma?
Adam Fahlvik

Inläggav Johan Käll » 4 november 2007, 14:31

1) jag har aldrig haft några större problem med det.

2) Det beror som sagt vad och hur du skall träna och hur mycket pengar du vill lägga på det. Albion swords brukar anses som några av de bästa. http://www.albion-europe.com/shop/

3) Falun är vad jag vet ett av de ställen där de tränar rätt mycket svärdsvingande. Men jag tror det är ARMA. De kommer säkert höra av sig i den här tråden snart.
Johan Käll

Inläggav Adam Fahlvik » 4 november 2007, 18:43

1) Vad bra då är det bara att leta reda på vad man ska beställa då!

Jag har träffat två av de som tränade i arma i falun och är släkt med en tredje, men det verkar som att gruppen har splittrats. Men jag är inte helt säker och de kan ju ha satt igång igen.

Annars har jag några polare som också vill börja träna, så nödlösningen är ju att läsa i böcker och sedan träna mot varandra.
Adam Fahlvik

Inläggav Axel Pettersson » 4 november 2007, 19:48

tjenare adam. Det finns några återförsäljare av bra svärd i sverige numera, beställer du av dem så slipper du krångla med tull och eventuella semantiska problem när tjeckiska smeder inte talar någon fantastiskt engelska, kolla nidingbane eller spqr t.ex.

vad gäller oss som var med i falun förut så bor ju två av oss inte i falun längre, och den tredje kör då och då tror jag men har händerna fulla med en hel del annat. Att träna själv med bok, svärd, några kompisr och god vilja är inget ovanligt :). Jag hör av mig nästa gång jag är i hemstaden så kan vi kanske träna något.
Axel Pettersson

Inläggav bkallur » 4 november 2007, 22:13

Adam och Axel... OM jag har möjlighet så kommer även jag gärna till falun

Björn
bkallur

Inläggav Adam Fahlvik » 5 november 2007, 18:42

Härligt!
Det finns alltså några fler i krokarna som är intresserade.

Vi skulle väll kunna köra någon helg framöver kanske?
Adam Fahlvik

Inläggav Axel Pettersson » 5 november 2007, 19:10

jag kommer inte att vara i falun förren över jul/nyår, och då bara några dagar, så ni får klara er utan mig, men det gör ni nog :). efter det vet jag inte, beror på plugget, men någon gång kommer jag upp iaf.
Axel Pettersson

Inläggav Adam Fahlvik » 5 november 2007, 20:23

Ok, då är det bara sätta igång då! :)
Adam Fahlvik

Inläggav Adam Fahlvik » 5 november 2007, 20:25

Förresten! Är det något man skall tänka på när man beställer svärd? Hur är det med bredd på bluntade svärd? Hur långt ska ett svärd vara?
Adam Fahlvik

Inläggav Johan Käll » 6 november 2007, 00:15

så långt som du vill ha det :) Mitt slagsvärd från senare delen av 1300 är runt 120 cm eftersom det verkar ha varit rätt vanligt då. De flesta som säljs verkar dock göras längre... jag bad dem korta mitt. Annars är det viktigt att det är en bra bred tånge och att knappen är nitad. Detta så att den skall kunna gå att nita till när svärdet börjar 'skramla' efter ett tag.

bluntningen beror på vad du skall ha det till. Innom reenactmentfighting brukar man säga minst 2mm egg och rundad, inte fyrkantig. Men eftersom du skall ha den för manualfäktning beror det väl mest på vad dina motståndare tycker att de vill bli slagna med.

Ett reenacmentsvärd kan vara lite tyngre än ett 'riktigt' som lämpar sig för manualfäktning, eftersom klingorna ofta är tjockare än orginalen.
Johan Käll

Inläggav Adam Fahlvik » 6 november 2007, 15:41

http://brutalablommor.se/pix/talhoffer04.jpg
Innebär det där att det är nitat?

Hur vet man om tången är bra o bred? är det till att maila o fråga?

På nidingbane har dom två svärd som dom skriver så här om:

<i>Dessa två modeller är väldigt annorlunda jämfört med de andra svärden.
Klingorna på dessa svärd tillverkades för att ge en känsla av ett skarpslipat svärd, MEN samtidigt vara bluntat.

Detta resulterade i en tunnare kliunga med 3 st blodskåror som löper hela klingans längd.

Detta svärd känns precis som ett skarpslipat svärd och ger samma känsla som ett sådant.

Klingan är tunnare och därmed blir totalvikten lägre.</i>

Dom kan väll inte vara lika stabila och hållbara?
Hur länge kan man förresten räkna med att ett långsvärd överlever?
Adam Fahlvik

Inläggav Martin Wallgren » 6 november 2007, 15:53

Japp det där är nitat.

Om du köper ett bra svärd som typ ett sådant som du tittat på eller något från albions Maestroline
http://www.albion-europe.com/shop/maest ... 2a2fcdab68
så kan du ha det i många år. Om du inte misshandlar det så förmodligen resten av din karriär.
Martin Wallgren

Inläggav Johan Käll » 6 november 2007, 16:09

ja du... det vet man oftast inte fören man har det i handen.

Det svärd du ser där har en nitad knapp och är ett ganska populärt svärd tillverkat av Pavel Moc.

De andra svärden kan säkert ha rätt. Det går mycket väl att göra så. men om klingan blir för tunn kan man ha svårt att få den godkänd på events på kontinenten. De är är väl Pavel Moc svärd med vad jag kan se. det är säkert bra.

ett långsvärd håller så långt som du tar hand om det. Ägnar du dig åt hårda eggpareringar kommer det hålla kortare tid. Jag har inte slitit ut mitt på fyra år dock.
Johan Käll

Inläggav Adam Fahlvik » 6 november 2007, 21:51

Ok.
Det låter bra!

ska man passa på att beställa en waster?

Hur är det med rapir då? Vad ska man tänka på när man beställer en sådan? Finns det några bra böcker om fäktning med med rapir?

Sist men kanske inte minst: Vad bör man ha för skydd när man sparrar/fäktar?
Adam Fahlvik

Inläggav Martin Wallgren » 6 november 2007, 21:57

Ett par skyddshanskar är bra att ha, och något som skyddar ansiktet är av största vikt. Gå gärna in på www.ghfs.se och titta på vad de har för krav på utrustning. Jag vet att Mora HFS kör med samma krav.

Du skulle kunna fråga Hans J om rapir frågorna när han kommer hem. Det finns en hel del bra literatur. Kolla runt på olika fäktorganisationers hemsidor och skaffa ett hum.

Hoppas vi ses nån gång, välkommen till en fantastisk hobby!

//M
Martin Wallgren

Nästa

Återgå till Vapen