Värjkäpp, hembygge

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Värjkäpp, hembygge

Inläggav Peter_Wrede » 5 maj 2008, 15:47

Jag har en meter trevlig ek hemma som jag tänkte snida till en trevlig vandringskäpp av. Jag tänkte efter lite och kom fram till att varför inte gå ett steg längre? Gavelins säljer värjklingor för nån tusenlapp, vad tror folk om att monter en sådan i ett snyggt trähandtag med passande käpp till?
Hur ska man i så fall bäst gå till väga? borra ett hål i handtaget och sedan bränna fast klingan/fylla med epoxy? Eller måste man nita bladet för att det ska hålla?
Gängningen hade jag tänkt göra enklast möjliga, antagligen något från Claes Ohlson.

Tips, idéer, tankar?
Peter_Wrede

Inläggav Eric Hejdström » 5 maj 2008, 19:50

Bränna och fylla med epoxy låter som en ganska enkel och hållbar lösning. Varför göra det mermkomplicerat än det behövs? Fast jag tror inte det är så praktiskt med gängning, bättre med en bajonettlåsning. Mycket enklare och snabbare att plocka isär vid "behov"...
Eric Hejdström

Inläggav Peter_Wrede » 8 maj 2008, 20:43

Bajonettlåsning, hur menar du då? Gärna om du har en pedagogisk bild för en oteknisk student...
Peter_Wrede

Inläggav Eric Hejdström » 8 maj 2008, 22:07

Två hylsor som passar i varandra där den inre har en utstickande nit eller liknande och den andra har en L-formad urtagning. Som glödlampsfästena på många bilar alltså. Gärna med lite fjäderbelastning så det inte skramlar elelr ramlar isär...
Eric Hejdström

Inläggav Edvin » 9 maj 2008, 11:01

Kanske det till och med skulle fungera med en vanlig hylspassning? Alltså utan låsning. Kolla på den här sidan, han pratar lute om olika låsanordningar;

http://users.netonecom.net/~swordman/crafts/sticks.htm

Och en byggbeskrivning;

http://home.eol.ca/~props/sword.html
Edvin

Återgå till Vapen