Ryggpavise

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Ryggpavise

Inläggav Preacher » 21 juli 2009, 22:24

Jag har i ett tidigare inlägg nämnt att jag söker historiska förankringar för ett rollspel och jag skapar nu en tråd för ryggpavisens vara eller icke vara...

I spelet Medieval 2:total war förekommer ryggpavisen bland armborstskyttar... då jag var osäker på denna kombinations historiska förankring sökte jag kring detta fenomen och hittar enbart källor som anger paviser som sattes framför skytten, antingen av honom själv eller en spjutbärare som understöd...

dock fann jag en bild i Slagfältet under Medeltiden (Historiska Media) som är en 1800-talsillustration efter ett medeltida manuskript, där man kan se en armborstskytt med pavisen på ryggen i full färd med att ladda... då detta är den enda säkra källa jag har men som bygger på en mer modern tolkning är jag fortfarande osäker på dess sannolikhet...

är det någon som vet säkert att pavisen kunde nyttjas som en ryggsköld vid omladdning och om ja, kan hänvisa till någon källa?


tack på förhand

//Andreas

~Nessun Magior Dolores che Ricodarsi del Tempo Fellici Nella Miseri~
Preacher
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 21 juli 2009, 21:47
Ort: Sweden

Återgå till Vapen



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron