Någon som har fler bilder på den här kniven?

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Någon som har fler bilder på den här kniven?

Inläggav Edvin » 6 december 2009, 17:39

Jag hittade en liten, liten otydlig bild på Museiverket, Finlands nationalmuseum på en kniv som jag tycker ser väldigt intressant ut.

Är det någon som har fler/större bilder på den här kniven? Det enda som står i bildtexten är "Utsmyckad kniv från Enare. Museiverket"

Bild

http://www.nba.fi/NATMUS/MUSEUM/Undervi ... arnald.htm
Edvin

Inläggav Mjödbjörn » 6 december 2009, 17:57

riktig bling-bling kniv. Förstår att mäster Sjöberg vill ge sig på något liknande
Mjödbjörn

Inläggav Vendel » 6 december 2009, 19:43

Jag tror att jag har någon bild någonstans, ska kolla efter.

/Ville
Vendel

Inläggav Frej » 6 december 2009, 20:50

Åh den är så fin den där! Vore superb om du har bilder Ville för jag har letat mig fördärvad efter fler påén.

http://frejknivmakeri.blogspot.com/
Frej

Inläggav Vendel » 6 december 2009, 22:59

Nope...bilden jag hade var nästan identisk, svartvit och lika liten.

Jag såg kniven på finska nationalmuseum för något år sedan. Den är underbart vacker men dessvärre något århundrade för ung för mig. Den var 1100-tal om jag inte missminner mig.
Vendel

Inläggav Eric Hejdström » 7 december 2009, 02:08

Ganska intressant att de finska knivarna och de gotländska är så lika...
Eric Hejdström

Inläggav Raymund » 7 december 2009, 13:19

Lite bättre bild ur "Die Eizenzeit Finnlands", Ella Kivikosk, Helsinki 1973

Bild

Bildtext:
”Messer mit Bronzegriff und die Metallteile seiner Scheide, aus Inari —Miihkalinjärvi (8082). Der Griff ist mit Furchen und Gruben verziert, mit Öse versehen. Der Seitenbeschlag der Scheide zeigt kreuzförmige kleine Löcher sowie Dreieck-, Punkt- und Stempelornamente, die Querbeschläge weisen Buckellinien und Randösen mit Berlocken auf. Die oberste von diesen ist kreuzförmig und mit Buckelchen und Stempelfiguren verziert. Die Scheide mit dem Messer ist an einer Stangenkette getragen worden.”

Finland tillhör under vikingatiden och tidig medeltid den östra kultursfären mellan Gotland och Baltikum, så det finns många likheter bland fynden.

Den enda datering jag sett är "Järnålder 1050-1300".
Raymund

Inläggav Edvin » 7 december 2009, 17:22

Stort tack Raymund! Har du "Die Eizenzeit Finnlands" hemma och kan kolla om det finns fler bilder på kniven eller är det där den som finns publicerad?

Mycket intressant kniv på flera sätt, ovanligt väl bevarat skaft med dragögla och spännande uppfästningspunkter i slutet av kniven. Lövornamentiken verkar vara genomgående och det verkar sitta blad (?) i dragöglan.

Någon som är bra på tyska och kan snabb-översätta vad som står?
Edvin

Inläggav Vendel » 7 december 2009, 17:52

Jag älskar Babelfish:

? <i>Kniv med brons handtag och metalldelar skidan, från Enare? Miihkalinj? RVI (8082). Handtaget är dekorerad med räfflor och gropar, med? Se björn. Hårdvaran sida visar vagina kryssning? Små L-formad? Cher och trekantiga, punkt-och utsmyckningar stämpel, Querbeschl? Ge har pucklar och linjer gränsen? På sen med nyckelringar. Den högsta av dessa är kryssning? RMIG och dekorerad med en boss Chen och siffror stämpel. Slidan med en kniv har tagits från en bar kedja.</i>?

Björn, vagina, hårdvara, Cher, slida och Boss Chen.

Solklart och helt begripligt.

/Ville
Vendel

Inläggav Mjödbjörn » 7 december 2009, 18:53

vet inte om jag hinner idag, men om ingen annan hinner, så har jag ett svar under morgondagen
Mjödbjörn

Inläggav Vesuvius » 7 december 2009, 20:11

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vendel</i>

Jag älskar Babelfish:

? <i>Kniv med brons handtag och metalldelar skidan, från Enare? Miihkalinj? RVI (8082). Handtaget är dekorerad med räfflor och gropar, med? Se björn. Hårdvaran sida visar vagina kryssning? Små L-formad? Cher och trekantiga, punkt-och utsmyckningar stämpel, Querbeschl? Ge har pucklar och linjer gränsen? På sen med nyckelringar. Den högsta av dessa är kryssning? RMIG och dekorerad med en boss Chen och siffror stämpel. Slidan med en kniv har tagits från en bar kedja.</i>?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Låter som om nån alkis fått hoppa in som reklammakare åt Viking Line... [;)]
Vesuvius

Inläggav Frej » 7 december 2009, 20:24

Underbart Ville :)

Stack direkt till bibblan när jag såg Raymund nämna boken och det här är tyvärr den enda bilden. Däremot finns det några fler knivar på samma tafel som också är snuskigt fina, har tyvärr ingen skanner men det kanske du har Raymund? Kan fota annars men det blir förstås inte lika bra.

Är sen fortfarande ingen stjärna på tyska men det verkar mest stå vad man redan ser, tycks inte vara någon skojig sidoinformation.

Löven tänkte jag förresten som kors, skoj med olika tolkning.

http://frejknivmakeri.blogspot.com/
Frej

Inläggav Raymund » 7 december 2009, 21:44

Jo precis, Die Eizenzeit är en sorts katalog över föremål med kortfattade beskrivningar, har tyvärr ingen koll på var den finns publicerad. Jag kan försöka ta och scanna några andra intresanta knivar senare.

/R
Raymund

Inläggav Mjödbjörn » 8 december 2009, 05:50

ett första översättningsförsök
Kniv med bronsskaft samt knivslidans metalldelar., från Inari-Miihkalinjärvi (8082). Skaftet är dekorerat med ristningar och gropar, samt försedd med en ögla. Slidans sidobeslag visar upp korsformade små hål samt trekants-, punkt- och stämpelornament. De tvärgående beslagen har (Buckellinien ? måste jag se, jag tror att det är en linje framtagen medelst ett stort antal små bucklor/förhöjningar som bildar en linje) samt kantöglor med berlocker. Den översta av dessa (berlocker?) är korsformad och ornamenterad med små upphöjningar och stämplade figurer. Slidan med kniven har burits hängande på en stångkedja. (Måste jag se för att det ska bli korrekt.)
Mjödbjörn

Inläggav Edvin » 9 december 2009, 14:07

Stort tack för översättningen Björn! Du är en klippa! :)

"Se björn. Hårdvaran sida visar vagina kryssning?" - fantastisk mening, jag älskar maskinöversättningar.

Spännande att skaftet är i brons, det hade jag inte gissat av bilden. Riktigt tjusig kniv, om man ändå hade en vecka över i verkstaden. :)
Edvin

Nästa

Återgå till Vapen