Historiskt lim för bågbygge?

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Historiskt lim för bågbygge?

Inläggav Martin Wallgren » 28 augusti 2010, 20:33

Ska till och limma på hornnockar på mina nybyggda bågar och kom att fundera på vad man historiskt använde för att limma dit horndelarna på sina bågar. Nån som vet?

Swordsman, Archer and a dad!
Martin Wallgren
 
Inlägg: 818
Blev medlem: 18 april 2006, 21:54
Ort: Sweden

Inläggav Eric Hejdström » 28 augusti 2010, 22:43

Hud- ben- eller fisklim. Hudlim av god kvalitet kan man köpa från Claessons bla. Billigt och enkelt att använda.
Eric Hejdström
 
Inlägg: 1245
Blev medlem: 10 november 2003, 19:26
Ort:

Inläggav OlaP » 30 augusti 2010, 14:58

Japp, jag håller med Eric. De limmerna används fortfarande traditionellt när man ska bygga t ex hornbågar. Men vad gäller hornnockar så vet jag inte vad som använts. Man har inte hittat några som helst limrester på Mary Rosebågarnas bågändar, inte heller på den enda bevarade hornnocken.
Jag misstänker att tvåkomponents epoxy användes, för alla vet ju att det löses upp av saltvatten.
Skämt åsido, en väl inpassad hornnock med korrekt placerad nockskåra behöver inte mycket lim för att sitta på plats. Strängens tryck ska hålla den på plats. Men om man är lite osäker på hur bra man fått till det så är det bättre att vara på den säkra sidan och använda något som håller i alla väder, även regn, speciellt när man använder bågar i de dragvikter som du använder Martin. Du vill väl inte ha ett nocksläpp i duggregn då du dragit 38"?
/Ola
OlaP
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 februari 2010, 20:54
Ort: Sweden

Inläggav Fundin » 30 augusti 2010, 20:28

Hudlimm od kan säkras med tex kåda vid skarven
Fundin
 
Inlägg: 243
Blev medlem: 10 december 2003, 09:22
Ort: Sweden

Inläggav Martin Wallgren » 31 augusti 2010, 17:41

Har beställt ett kilo! Tackar grabbar!

Swordsman, Archer and a dad!
Martin Wallgren
 
Inlägg: 818
Blev medlem: 18 april 2006, 21:54
Ort: Sweden


Återgå till Vapen



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron