[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Ringbrynja på vintern!

Ringbrynja på vintern!

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Ringbrynja på vintern!

Inläggav Runristaren » 11 juni 2007, 12:57

Det har ju avhandlats en del om vad som bör ha förekommit under brynjan (jag själv håller en tumme på ylle i olika former), men vad användes utanpå på vintern?
"Gänget" lär ju ha slajits även när det varit kallt ute?
Alla som burit en järnbrynja vid minusgrader vet att den inte ger mycket värme till bäraren, vad kan man tänka sig att de bar utanpå?
Fårskin, yllekofta...eller?

Det känns för mig rimliggare att försöka se till att brynjan håller sig varmare än att låta den kyla ner kläderna och kroppen under.

Runristaren
www.runristare.ax
Runristaren

Inläggav Frank » 11 juni 2007, 18:26

Jag tror du tänker fel... Varför bära något utanpå ett metallskal som ändå kommer att suga åt sig kylan som kommer åt den?
Bättre att ha varmt mellan dig och den kalla metallen. Jag har slagits heldagar i ringbrynja i feta minusgrader och aldrig lidit när jag haft en tjock aceton/gambeson/rustjacka av något slag.
Frank

Inläggav Edvin » 11 juni 2007, 19:31

jag är rätt övertygad att rustninge "stjäl" betydligt mer värme från kroppen om den ligger oskyddat mot kylan än om man täcker den med någon form av textilt överdrag. Gjorde inte Company of Saynte George någon form av test om detta? Jag har för mig att den samtida konsten i alla fall visar folk med överdrag över plåten som skydd mot kylan, ska se om jag hittar några bilder.
Edvin

Inläggav Lord_Nelle » 11 juni 2007, 20:33

Romarna gjorde sina mantlar med huvur stora nog så att de skulle täcka en hjälm just för att metall blir kallt så snabbt. Min gissning är att mantlar användes vintertid för att svepa runt sig. Dessa lär dock ha kastats vid strid.
Lord_Nelle

Inläggav grylen » 11 juni 2007, 22:12

Det blir ju samma med rustning. Med vaddering under så upptäckte jag ett fenomen: så länge man rör sig är ju allt OK med värmen även vid kall väderlek. Dock en natt vid Gåseborg så satt jag på en sten i rustning en längre stund och började bli kall. Då uppstod problemet på så sätt att när allt är nerkylt så att det börjar kännas så är det "långt gånget", det blir svårt att få upp värmen igen. Jag tror nog att man tog av sig rustning om man skulle riskera att bli sittande en längre stund, om möjligt förstås. I övrigt så bör vadderingen under vara det som hjälper kroppen mot kyla. Däremot säger jag aldrig emot empiriska tester. Om någon har testat att ett lager täckande tyg utanpå hjälper så är det säkert så.
grylen

Inläggav Runristaren » 12 juni 2007, 09:44

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Frank</i>

Jag tror du tänker fel... Varför bära något utanpå ett metallskal som ändå kommer att suga åt sig kylan som kommer åt den?
Bättre att ha varmt mellan dig och den kalla metallen. Jag har slagits heldagar i ringbrynja i feta minusgrader och aldrig lidit när jag haft en tjock aceton/gambeson/rustjacka av något slag.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag säger inget emot att vara utan värmande överdrag så länge det är direkt strid, då råder självklart inte detta kyl "problem".
Men att gå till fots eller sitta på hästrygg i fientlig terräng, i minusgrader, är en annan femma.
Har svårt att tro att de tog av brynjorna i tid och otid under såna förhållanden. Finns ju också en gräns för hur mycket du kan palta på dig under brynjan innan du blir oförmögen att röra dig eller åtminståne blir till ett lätt byte.
Kan det tänkas att kroppskydden var av säsongskaraktär?
Att det användes typ vaxad oxhud på vintern eller liknande?
F..n vet om inte en krigare med ett dylika skydd valsar "åttor" runt en "metallare" samt har det betydligt varmare på vintern?
Å vinter har vi ju som bekant gott av här uppe i Norden!

Runristaren
www.runristare.ax
Runristaren

Inläggav Johan Käll » 12 juni 2007, 10:06

så länge du rör dig fryser du inte. under vår vintermarsh hade de flesta endast två kjortlar under den tid vi gick. många knäppte dessutom upp dessa eftersom det blev för varmt. Att ha rustning på sig är jobbigare, därför varmare. Dock uppstår ju problem när man stannar. vi hade rockar och mantlar. I en pälsfodrad vadmalsrock frös man inte.
http://www.youtube.com/watch?v=ZXICv2c4Tjo

det var mellan -15 till -8 grader
Johan Käll

Inläggav Skalde-Tord » 12 juni 2007, 10:19

Det där är ju inte kyla ju :D
Kom upp och så drar vi en fjällmarsh hos mig i smällkalla vintern, och då kanske det kommer snitta runt 20-25 om inte mer.
Då tror jag man vill verkligen vara påpälsad så man är varm och go.
Att ha på sig rustning på vintern dock tror jag inte är så farligt, är man bara aktiv och rör sig så kan jag inte tänka mig det blir så kallt. Däremot om man måste stå till, huvva.
Skalde-Tord

Inläggav Frank » 12 juni 2007, 10:32

Jag har faktiskt även sovit i brynja i minusgrader... Inget att rekommendera, men min 2 cm stoppade gambesong gav ett mer än fullgott skydd mot kylan där den täckte. Hade den bara varit sydd utan massor av öppningar (armhålor och dyligt) kanske det till och med hade känts i närheten av angenämnt...

Jag är med er, lager på lager ger självklart ett bättre skydd än bara skydd under. Rustjackor/rockar/mantel ovanpå rustningen känns naturligt som skydd mot yttre klimat, men jag tolkar det snarast som vind/väderskydd, ungefär som panelen man sätter på ett hus (alltså, det fyller en funktion mot väder och vind, men det är isoleringen i huset som gör den faktiska värrmeisoleringskyddet).

Vilken överlevnadsexpert som helst kan intyga att det mest effektiva sättet att hålla kroppen varm är att isolera den så mycket som möjligt från yttre omständigheter. Därför måste det mest effektiva vara att hålla en rustning utanför denna "kroppkaka".

Om man blir kall av sin rustning för att man sitter ner så beror det nog snarast på att skyddet mellan kroppen och rustningen inte är tillräckligt kylisolerande, alternativt att isoleringen andas för mycket och släpper ut kroppens värme för mycket (vilket iofs kan vara angenämt om man vill bli av med svett som kan skapa ännu värre köldproblem än rustningen i sig.)

Brynjan i sig kommer att dra till sig den temperatur som är mest intensiv och jag tippar på att 10 minusgrader uteluft kommer att vinna mot kroppstemperaturen om man inte väljer att "värma" brynjan direkt mot kroppen... Någon som vill göra tester? ;)

Jag skulle ha underkläder i linne, eftersom dom andas och reglerar svett ganska bra. Ovanpå det en tjockare ylledräkt för att isolera på båda håll. Väljer man av någon besynnerlig anledning att inte ha aketon mellan brynjan och kroppen så skulle jag lätt försöka få på mig fler lager ylle för att simulera samma effekt.

Men det är ju jag, och jag hatar att frysa.
Frank

Inläggav Lord_Nelle » 12 juni 2007, 10:56

Kylan är en fiende som alltid har funnits och som alltid kommer att finnas. Således bör de problem som dagens soldater brottas med vara desamma som soldater i forna tider brottades med. Under marsh så är kylan inte ditt största problem, där är det nästan farligare att bli för varm, för du vill inte svettas under en vintermarsh. Problemen kommer när du avlsutar marshen och stannar. Är du fuktig så kommer du att frysa som en dåre. Det bästa du kan göra när du stannar är att svepa nånting omkring dig för att behålla din värme. Detta plaggs funktion är egentligen inte att värma dig, utan att behålla den värme som du har byggt upp, annars kommer den att snabbt som tusan försvinna och du riskerar köldchock.
(Finns exempel från ryssland både från Karl XII, Napoleon och Hitlers trupper, när soldater som har varit varma och inomhus, gått ut i kölden och tagit ett andetag, för att direkt stupa döda ner av köldchock)
Idag sveper soldater en värmerock omrking sig som hindrar dem från att förlora sin värme. Pratar vi medeltid så var det antagligen tjocka mantlar som gällde. Mantlar av tjock tovat Ylle är det bästa. Återigen så refererar jag till Romarnas mantlar med huvur stora nog att dra över hjälmarna. Allt för att hindra att kylan sätter sig i rustningsdelarna. Jag ska be Martin lägga upp en bild på sin.
Lord_Nelle

Inläggav Skalde-Tord » 12 juni 2007, 11:29

En tjock mantel gör underverk, rustning eller ej, skyddar bra mot regn och rusk, håller ute snålblåst och vinterkyla mycket bra, och iom luften värms snabbt upp mellan dig och din mantel, så blir det rent av väldans gemytligt.
Skalde-Tord

Inläggav Matti » 12 juni 2007, 18:27

Ja, jag tror att en mantel bars ovan rustningen vid kyla, precis som romarna gjorde. Manteln läggs av strax innan man förväntar sig stridskontakt, precis som vi i moderna armén dumpar packning och dylikt på bestämnda platser. I händelse av överfall flänger man av sig ryggsäck eller kappa i flygande fläng.

Dessutom så bar exempelvis den senromerska armén inte rustning som standard. Man drog på sig rustning och thoracomachus (deras plagg för vadering) när man förväntade sig strid.
Om man dessutom förväntade sig strid i betäckt terräng, i skog eller dylikt, så bar man oftast inte rustning eller ens hjälm, för att vara rörligare och smidigare. Man hade en sköld som skydd.

Dessutom tror jag knappast att man marscherade dag ut och dag in i rustning om man kunde slippa det. Min militära erfarenhet säger mig att det vore totalt idiotiskt, vare sig man är i kyla eller i ett hett klimat.
Det är ju ingen poäng om du har rustning och blir överfallen, om du är stelfrusen eller fullständigt genomsvettig och slutkörd. Då dör du i vilket fall som helst.

Med god spaning så får huvudtruppen besked om fiendenärvaro, och kan rusta sig för strid, innan det blir stridskontakt. Spanarna är av naturliga skäl lätt utrustade så att de kan fly undan istället för att tvingas stanna och slåss.

Men skulle man välja att bära rustning under kortare perioder av marsch, så är nog en mantel över den det enklaste och mest självklara sättet, precis som romarna förmodligen hade lärt sig den hårda vägen.

Men som sagt, skulle man ut och smyga i skogen så drog man sig inte för att helt lägga av sig rustningen. Vid massakern vid Teutoburgerskogen så fick antagligen germankrigarna ett övertag eftersom de kunde röra sig lättare än romarna som eventuellt hade pansaret på sig.

Rustning är inte rätt i alla lägen.
Matti

Inläggav Lord_Nelle » 12 juni 2007, 18:39

Helt sant att man aldrig marsherade i rustning om man kunde slippa det. Gällde det vanliga förflyttningar i fredstid eller när det inte fanns någon risk för fientlig kontakt så bars inte rustning. Antingen låg den i packningen eller hos trossen. Marsch med rustning skedde bara när det fanns ett hot.

Den värsta tidpunkten som du som soldat kan möta kylan är dock när du står post. Du måste ha rustning och vapen med dig, för hotbilden är stor, men du kan samtidigt inte röra på dig förmycket eller hålla en eld, för då syns du. Här kommer en mantal väl till pass.
Lord_Nelle

Inläggav Runristaren » 12 juni 2007, 19:56

Jaa, för mig känns det självklart att ha en "vapenrock" utanpå.
Det behöver rimligen inte vara en tung och tjock, det som är viktigt är att den är tätt slagen och vindtät.
En ringbrynja med "vindtätt" överdrag bör fungera som de norska nätundertröjjorna eller rent av dagens goretex, när det gäller issolering och att se till att transportera kroppsfukt!
Det lager med luft som bildas i ringarna har god issoleringsförmåga, luft issolerar!

Runristaren
www.runristare.ax
Runristaren

Inläggav Johan Käll » 12 juni 2007, 21:36

mycket spekulationer om vad 'som är bra' men än en gång.. källor är det ont om.
Johan Käll

Nästa

Återgå till Rustningar