av Matti » 25 augusti 2009, 16:06
Jag använde två lager arméfilt i min. Det funkar.
Vad gäller den där gamben på bilden ser den helt klart ut att vara en inspiration och inget annat. Finns inga kända fynd. Det närmaste är nog vad som kan tolkas som gambesons på Bayeuxtapeten, och de avbildningar av kaftaner som är kända från vendeltid. Vad jag minns så använde perserna, vilka kaftanen kommer ifrån, tjocka kaftaner som textilpansar.
Den där frontsnörningen är dock högst spekulativ. Kanske har de sett på Svarte prinsens gambe och tuffat till den för att se mer cool och viking ut. Suck...
Romarna bar någon form av skyddsplagg under sin rustning, kallade thoracomachus eller subarmalis, och det finns en möjlig avbildning på en gravsten från 200-talet av en sådan. Men den ser mer ut som medeltidens gambesoner, vapentröjor.
Jag vet att folk vill ha frontknäppning, om inte annat för att det känns lättare och man kan ha den mer kroppsnära.
MEN det finns inga belägg för att frontknäppning var något som var inne, överhuvudtaget, innan mitten av 1300-talet då det tajta modet slog igenom. Innan dess var det dra över huvudet eller svepa runt och bälta som gällde. Framförallt dra över huvudet.
Nu vill folk kanske gärna ha tajt ringbrynja, och kanske är det rentav vår tids direkta skräck för att verka det minsta fet som gör att man så gärna vill ha frontknäppning, trots att de äldre källorna gällande rustplagg typ gambesons/aketons/vapentröja/panzar/subarmalis pekar på plagg som dras över huvudet!
Var en riktig man eller riktig kvinna! Skit i vad som ser coolt ut i moderna ögon och försök vara trovärdig och tidstypiskt istället. Då kommer Matti Kniven att dela ut generalkramar till alla!
Föresten så kan jag rekommendera en dra över huvudet vapentröja likt min, då den genom att bli lite pluffsig faktist får bättre skyddsförmåga! Ett spänt tyg är lättare att sticka eller skära igenom än ett sladdrigt! Och det extra pluffset gör att mer tyg är där för att absorbera kraften.
Plus att du kan dra plagget över dina vanliga kläder, eller rentav ha två vapentröjor för att utöka skyddet vid behov!