av Sauron » 31 januari 2004, 19:48
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Angus Maciomhair</i>
Problemet med brynjorna som användes i Ivanhoe är att de är av stickad typ och inte tillverkade av ringar. Vill du ha en rustningsdetalj du inte kan se igenom, gör den i plåt.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Aha ok. [:D]
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Nyckeltal = i.d./tråddiametern.
Förutom att 6:1 inte är historiskt korrekt (som det ser ut i dagens läge) så kräver det högre nyckeltal än fyra, jag skulle gissa på minst sex eller sju.
Hmmm... låter rimligt. Blir lite väl styvt annars.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Om du får blåsor av att klippa ringar låter det som om du bör byta tång, eller om det är från att spola upp tråden, byta metod.
/Angus
Ja. Kom på det lite senare [:p] hehe.
[quote]<i>Originally posted by olafR</i>
Eller en plåtsax, den klipper rakare snitt än en sidavbitare.
[/qoute]
Problemet är dock att en plåtsax inte är så lätt att få in i en 6mm-spole gissar jag [xx(]. Fast å andra sidan har jag ju inte provat så... Skall komma ihåg tipset.
Tittade på lite olika kapskivor hos både elfa o clasohlson. Elfa hade en "ruskigt dyr" metallkapskiva av diamant med bredd c:a 0.3mm och kostade lite under 300 spänn.
Men så snurrade jag runt litet på clasohlsons sajt och hittade några 0.6mm skivor för stål för omkring 70 spänn.