Lite obskyr gotik..

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Lite obskyr gotik..

Inläggav Skeggox » 3 december 2006, 23:53

Bröstplåt med någon form av brigandin-plakard. Eller kanske bara täckt i tyg? Fast den karaktäristiska nitningen är suspekt..
Bild

Valakisk riddare i ett ovanligt harnesk. Kan tänkas herr Tepes gick i strid dylikt rustad;
Bild

Italiensk kräfta med plakarden UNDER bröstplåten, ingen man ser så ofta..
Bild


Fyll gärna på tråden!
Skeggox
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 1 februari 2006, 19:28
Ort:

Inläggav Johan Käll » 4 december 2006, 11:25

den understa KAN ju vara nån museumnisse som satt dem fel... det har hänt förr..
Johan Käll
 
Inlägg: 1644
Blev medlem: 28 februari 2003, 01:30
Ort: Sweden

Inläggav Todd » 5 december 2006, 12:34

Skeggox,

Den översta bilden ser ut att vara från sent 1400tal ev tidigt 1500tal? Fransman? (fleur de lis) Mannen ser ut att vara rustad för tornering, plakardens nedredel ser ut att vara antikinspirerard vilket för renässansen är typiskt.

Den "Valakiska riddaren" ser ut att vara från den tidigare delen av 1600talet ex 30åriga kriget. Hjälmen "lobstertail" skvallrar om detta. Vlad III Dracula (även känd som Vlad Basarab eller Vlad Tepes)
levde mellan 1431-1476, så han skulle inte ha varit rustad som mannen på bilden, vilken myket väl kan föreställa Vlad III Dracula i 1600tals tappning.

Håller även med Johan Käll i hans åsikt om den understa bilden.

Förövrigt är jag lite konfunderad med syftet med detta inlägg? Jag ser inte något gemensamt med dessa bilder då de är tagna från så olika tidperioder och kulturer?

Ha det bra
Todd[:)]
Todd
 
Inlägg: 726
Blev medlem: 18 september 2002, 10:44
Ort: Sweden

Inläggav Skeggox » 5 december 2006, 19:20

Tack för åsikterna, det var precis det som var syftet med tråden. Hade några underliga bilder i arkiven som jag tyckte det skulle vara intressant att lägga ut.

Är full medveten om åren gällande Tepes, antar att jag tog denna rustning för en sen 1400talare utan direkt eftertanke. Uppskattar inläggen och ska kolla lite närmre efter bakgrunden till dem.
Skeggox
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 1 februari 2006, 19:28
Ort:


Återgå till Rustningar



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net