Jag undrar om det är någon som har nån tidig bild på bascineter, ju tidigare desto bättre.
Anledningen till att jag frågar är att jag, många år efter Braveheart, fortfarande är i sökande efter sanningen om skotska rustningar(tm) och hittade en drös bilder från 1300-talet på klanhövdingar från västra Skottland i just nån form av toppig hjälm, typ bascinet. Som på den här bilden:
Sen att man tre på bilden kan ha en nasal, eller nåt, det vet jag inget om. Jag hade en gång en teori om att dessa "bascineter" kunde vara arvtagare till spangenhjälmar av typen
, eftersom de ibland verkar vara lite spetsigare än brukligt, samt att vissa av dem onekligen har en nasal. Detta skulle dock innebära att käkskydden inte längre var ledade... men jag vet inte. Svårt att leda en sån teori i bevis. Enda egentliga jag har på det är att th Lewis Chessmen har sånna hjälmar. I vart fall går de ner på sidorna.
Jag har funderat på det här länge nu... Så vad är de, bascineter importerade från Europa eller inhemska vidareutvecklingar. Några förslag?
/Rickard, nörd i vånda