1400tals rustnings fråga

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

1400tals rustnings fråga

Inläggav Anders.Krondahl » 2 december 2008, 23:16

Bild

ikväll när jag satt och tittade genom en av Hans Talhoffers manualer så märkte jag att på visa bilder så är det brynja i handflatan under plåthandskarna, och visa inte.

har någon annan än jag lagt märke till detta?

var det vanlig att man hade en brynje handske under plåt handsken??

Finns det något bevarat exemplar på en sådan handske?

fördelarna jag kan se med att ha det är ju så klart att du kan ju inte skära upp dina händer på motståndarens svärd i strid om du tar tag i det för att skapa en öppning för dig själv..

tacksam för alla svar eller egna funderingar kring detta^^

Mvh Anders

Inläggav Eric Hejdström » 3 december 2008, 00:22

Frågan är ju om det täcker hela handflatan eller bara en del av handloven? Skulle kunna tänka mig att det i så fall är ett extra litet skydd på det enda ställe där handsken inte skyddar när man greppar ett vapen. Brynja på hela handflatan skulle nog vara lite väl opraktiskt förutom att man skulle få uselt grepp om sina vapen. Men sen kan det ju också vara konstnärlig frihet...
Eric Hejdström

Inläggav Johan Käll » 3 december 2008, 10:24

man ska inte dra för stora växlar på 'konstnärlig frihet' så fort man hittar nått man inte tycker passar in. Man kan ju fråga sig vad konstnären skulle tjäna på att hitta på en sådan sak? Speciellt när resten av rustningen har avbildats väldigt metodiskt och detaljrikt med både spännen och rullade kanter.

Eftersom Talhoffer har många grepp om klingor så är det väl inte otroligt med brynja i handske? Jag har sett bitar av onitad brynja som var väldigt tunn och med små ringar (jämnförbart med moderna slaktarhandskar, fast tätare) Dessa skulle mycket väl kunnat passa på insidan av en handske.

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav Raymund » 3 december 2008, 12:14

En härlig illustration på ringbrynjeshorts ("braies d'acier") om inte annat.

/R
Raymund

Inläggav Anders.Krondahl » 3 december 2008, 13:31

Absolut Raymund, och det finns också dokumentationer för att dem användes/skulle användas (The Burgundian Ordinance of st Maximin de Tréves, October 1473).

men frågan är ifall det finns någon info om brynje handskar, eller dokumentation om dem rent allmänt :/ eller om dem kanske bara var något visa hade i just dueller och inte hade något annat större bruks område.

Mvh Anders

Inläggav Todd » 3 december 2008, 14:32

Anders,

Tror inte att brynjan är en "handske" utan det är nog ärmen som går upp mot handflatan. Vad gäller "konstnärliga friheter" så är väl bruket av moderiktiga långtåiga sabatoner i kämpalek till fots ngt man kan ifrågasätta.[;)]

Just denna version av Talhoffer manual innehåller en hel del intressanta märkligheter så som en dykar hjälm. Den är även intressant iom med att de visar hosor som är lagade i grenen/baken.

Kika själva:
http://base.kb.dk/pls/hsk_web/hsk_vis.f ... p_lang=eng

/T
Todd

Inläggav Anders.Krondahl » 3 december 2008, 15:13

Todd,

det är mycket möjligt då man ser på en annan bild av samma duell att det är brynja målat i armvecket också vilket det inte är på just denna bilden, så möjligheten finns att det är så enkelt. då är det också möjlig att konstnären brynje målade fingrarna med för det skulle se bra ut?

Mvh Anders

Inläggav Raymund » 3 december 2008, 16:14

Folio 86v är svår att tolka som nånting annat än en ringbrynjeklädd hand tycker jag, fingrar och allt.
Även de små handrondellerna är klart intressanta.

/R
Raymund

Inläggav Eric Hejdström » 3 december 2008, 16:46

Finns ju förvisso såna här skönheter:
http://www.armabohemia.cz/imgnew/armure ... /ga9v2.jpg
Men om dessa handskar som finns vid Bayerisches Armeemuseum Ingolstadt i Tyskland är särskilt bekväma går ju att diskutera. Man lär inte få särskilt bra grepp om det man håller i. Man skulle ju kunna tänka sig att det konstruerats handskar med brynja på insidan för just det ändamål som Anders nämner i början men det lär väl i så fall inte ha varit så vanligt. Jag skulle vilja ha det ungefär lite mycket som spetsiga sabatoner i en duell... Men dykardräkten var fin.

Å andra sidan så verkar brynja i näven inte vara helt nödvändigt.
http://img.kb.dk/ha/manus/th290/kamp0179.jpg
Eric Hejdström

Inläggav Todd » 3 december 2008, 23:58

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Anders.Krondahl</i>

Todd,

det är mycket möjligt då man ser på en annan bild av samma duell att det är brynja målat i armvecket också vilket det inte är på just denna bilden, så möjligheten finns att det är så enkelt. då är det också möjlig att konstnären brynje målade fingrarna med för det skulle se bra ut?

Mvh Anders

Anders,

Vi kan bara spekulera in denna fråga men konstnärer är oftast "allt" utom just logiska, även idag[;)] Av alla de fynd,referenser, konstverk, etc etc. som jag sett från sent 1400 tal så har jag aldrig stött på en stålhandske med "brynje foder". Vilket i sig inte utesluter dess existens ,men för min egen del gör det den teorin mindre sannolik.

/T
Todd

Inläggav gaspod » 6 december 2008, 14:10

Jag skulle nog säga att ringbrynjedelen på bilden slutar innan fingrarna. Det går en ganska tydlig linje ovanför vilken handsken inte har några tydliga ringbrynjeliknande detaljer utan endast är grå...
gaspod

Inläggav Scan » 7 december 2008, 13:06

Johan du har ingen aning om de där bitarna med onitad brynja Faktiskt har haft nåt med handskar att göra? Slaktarbrynja är nämligen nåt jag har lite över och man skulle ju kunna prova på att tillverka sig ett par för att prova den här omtalade problematiken med grepp.
Scan

Inläggav Johan Käll » 8 december 2008, 15:18

Jag her ingen aning om vad det var till. De är hittade i lund och är bara små bitar brynja med oklar funktion och datering.

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav Ambrogio » 19 december 2008, 22:40

Det finns ett par handskar i Churburg med brynjefingrar under plåten, ska se hur handflatan ser ut på dessa. Känns annars som att handflatan inte brukade vara brynja på tidigare ill. Kanske för att det inverkar menligt på vapenhanteringen..
Ambrogio

Inläggav Kristoffer » 19 december 2008, 23:30

Meget interessant læsning frem til nu, min egen erfaring er dog
uden historisk kildereferance, men udfra egen erfaringer.
En hvilken som helst kriger bruger sit specifikke våben på sin egen måde.
En stærk soldat vil drage fordel af et våben der penetrerer eller kløver folk.
en hurtig soldat vil drage fordel af et skarpt blad eller eller et våben der giver ham en fordel.

Efter at have læst diverse manualer og deres illustrationer, kunne man vel være tilbøjelig til at
tro at visse riddere ville bruge to hænder på deres sværd, et på håndtaget samt et på den skarpe
klinge for at sigte mod sit mål. Jeg siger ikke dette er repræsentativt for perioden, men det er
dog værd at påpege at manual flgtning OFTE viser illustrationer hvor en hånd bruges på den skarpe
klinge.
Dertil vil jeg tilføje at for dem af os der har brugt våben i kamp, ved at et sår i hånden er noget
af det værste, da det giver irritation, mindre træfsikkerhed, samt formindsket styrke i slagene.
Er det for meget at forlange at forestille sig at en enkelt fornuftig ridder potentielt har tillært
sig manualfægtning, og været så god til det at han har fået beskyttet sine håndflader med brynje, for netop
at få the cutting edge på sin modstander i en afgørende kamp?

2 - cents worth

Kristoffer - a.k.a. Dansken
Kristoffer

Nästa

Återgå till Rustningar