[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Historiska världars forum • Visa tråd - Skratta eller gråta?

Skratta eller gråta?

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Skratta eller gråta?

Inläggav Felix » 13 januari 2003, 20:53

http://w1.887.telia.com/~u88704477/hemsida/index.htm
Är det här verkligen så jäkla tidsenligt som dom säger? Jag blir förvånad när dom häver ur sig att man använde bondeplåt under senmedeltid/rennesans när man smidde rustningar... Stämmer det?
Är det här fejk? Skratta eller gråta?
/Felix (& Mandus)
Felix
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 januari 2003, 18:40
Ort: Sweden

Inläggav Admin » 13 januari 2003, 23:36

Det står "bondstål", och sannolikt menar skribenten med det vanligt bandstål, dvs sådan stålplåt man använder idag till det mesta.

Det som är viktigt för medeltidens rustningssmed var dock inte tjockleken på den valsade plåten - hans stål hade andra leveransformat - utan vilken kolhalt han skulle banka fram för att få rätt härdning relaterat till tjockleken på rustningen. Historiska rustningar är inte jämntjocka utan har tjocklek som är anpassad för ändamålet. Till exempel kan man ibland se att hjälmar har tjockare material i pannan än i sidan eftersom det är en mer utsatt punkt.

Så det är både rätt och fel, men om han tror att man använde valsad plåt till rustningarna under medeltiden så har han fel.

/Henrik Summanen
Admin
 
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 juli 2001, 00:00
Ort: Sweden

Inläggav Halvor » 14 januari 2003, 12:11

Men driver ikke disse folka med fantasy-laiv? I såfall er det vel ikke så farlig hva slags plate de bruker (eller om de bruker bomull i kjortlene for den saks skyld...), eller hva?

[:)]

Halvor
Halvor
 
Inlägg: 696
Blev medlem: 5 december 2002, 10:42
Ort: Norway

Inläggav Admin » 14 januari 2003, 23:15

Dom får så klart ha vilken plåt de vill, men frågan handlar om det är korrekt (vilket de hävdar på sitt forum) att man använde "bondstål" i rustningarna under senmedeltid och renässans.

/Henrik Summanen
Admin
 
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 juli 2001, 00:00
Ort: Sweden

Inläggav Todd » 15 januari 2003, 12:01

[quote]<i>Originally posted by Felix</i>

http://w1.887.telia.com/~u88704477/hemsida/index.htm
Är det här verkligen så jäkla tidsenligt som dom säger? Jag blir förvånad när dom häver ur sig att man använde bondeplåt under senmedeltid/rennesans när man smidde rustningar... Stämmer det?
Är det här fejk? Skratta eller gråta?
/Felix (& Mandus)
__________________________________

Felix

Någon "bondeplåt" har jag aldrig hört talas om, men det är ju helt uppenbart att detta är en "Lajv förening" och inte någon living history/re-enactment förening, och att ingen av dem hävdar att de har gjort några autentiska rekonstruktioner.

Själv glädjs jag åt den kreativitet som verkar sprudla i deras förening, med tanke på det antal rustnings beklädda killar/tjejer som pryder siten.

Det var genom lajv som jag själv började mig intressera mig för medeltiden, (13 år sedan )jag tror att om de eller den smed(er) som har bankat ihop deras kreationer fortsätter sitt gebit med samma frenesi så kan vi säkert få se ett par riktigt fina kreationer om ett par år. Så vi kanske får se vem som skrattar sist ?

Mvh Todd
Todd
 
Inlägg: 726
Blev medlem: 18 september 2002, 10:44
Ort: Sweden

Inläggav Admin » 15 januari 2003, 14:02

På sajten skriver dom "bondstål", inte "bondestål". Bond steel är samma sak som bandstål - och det är nog det som avses.

I övrigt så håller jag med om att dessa arga unga individer mycket väl kan komma att bli förhärdade och desillusionistiska påläsa wisserbessers om några år - i reenactmentsvängen!

:-)

/Henrik Summanen
Admin
 
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 juli 2001, 00:00
Ort: Sweden

Inläggav Johan Resare » 27 januari 2003, 10:49

Berörd ordförande för Lajv föreningen Furstens Följe:

Jag uppskattar lite dialog kring rustningar och håller helt med Jan Mårs som lade ett nilägg i gästboken på www.lajv.tk om att våra rustningar saknar många av de detaljer som utmärker rustningsförlagorna. Dock vill jag poentera att vi syslar med lajv och inte att efterlikna historien fullständigt. Vad rustningaran i övrigt beträffar så anser jag att vi följt förlagorna ganska väl, dock förutsatt att een litteratur vi studerat, det mesta som finns tillgängligt genom stockholms stadsbibliotek samt samtida skisser på dessa rustningar. Vi har även vid flera tillfällen behövt blanda in information från samtida svenska rustningar som finns tillgängliga för allmän beskådan (Livrustkammaren Stockholm) för att se vissa minder detaljer som är svåra att förstå genom skisser och fotton.
Johan Resare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 januari 2003, 10:38
Ort: Sweden

Inläggav Felix » 27 januari 2003, 23:17

Felix
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 januari 2003, 18:40
Ort: Sweden

Inläggav Johan Resare » 31 januari 2003, 21:58

Berörd ordförande av lajv föreningen Furstens Följe

Jag har nu fått vår förenings huvudsmed att besvara några frågor kring den metall och de produktions metoder vi i föreningen nyttjar för tillverkningen av våra rustningar om någon är intresserad så kan ni kolla av det senaste inlägget i vår gästbok på www.lajv.tk

MVH
Johan Resare
Johan Resare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 januari 2003, 10:38
Ort: Sweden

Inläggav Bullzebub » 5 februari 2003, 08:01

Hehe ... måste bara posta den här bilden...
http://www.acc.umu.se/~agirheim/imgs/gr ... _19maj.jpg
Bullzebub
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 5 februari 2003, 07:59
Ort: Sweden

Inläggav Todd » 12 februari 2003, 13:46

[quote]<i>Originally posted by Bullzebub</i>

Hehe ... måste bara posta den här bilden...
http://www.acc.umu.se/~agirheim/imgs/gr ... _19maj.jpg


Alltid lika lustigt att SCAiters definition av medeltida rustnings smide.[:D]

Mvh Todd
S:t Olof Gille
Todd
 
Inlägg: 726
Blev medlem: 18 september 2002, 10:44
Ort: Sweden

Inläggav Daniel Forsberg » 18 februari 2003, 00:15

Vore intressant att kunna se vad den sidan innehöll... eller gästboken för den delen också... lite svårt att kommentera annars.

Var ngn av de rustningarna med på Knutpunkt i Stockholm förra året?

SCA-skölden ser ut ungefär som min skylt jag kommer ha under Glimminge i år... fast inte under strid eller eventet, enbart för att påvisa ngt... *hint, hint*

Consider yourself invited

Todd - ta med mina saker du lånat

/Daniel
Daniel Forsberg
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 18 februari 2003, 00:12
Ort:

Inläggav Todd » 18 februari 2003, 10:08

[quote]<i>Originally posted by Daniel Forsberg</i>

Vore intressant att kunna se vad den sidan innehöll... eller gästboken för den delen också... lite svårt att kommentera annars.

Var ngn av de rustningarna med på Knutpunkt i Stockholm förra året?

SCA-skölden ser ut ungefär som min skylt jag kommer ha under Glimminge i år... fast inte under strid eller eventet, enbart för att påvisa ngt... *hint, hint*

Consider yourself invited

Todd - ta med mina saker du lånat

/Daniel



Vad har jag lånat av dig? [?]

Mvh
Todd
Todd
 
Inlägg: 726
Blev medlem: 18 september 2002, 10:44
Ort: Sweden


Återgå till Rustningar



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net