[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Hjälmar 400-800 samt 800-1050

Hjälmar 400-800 samt 800-1050

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Hjälmar 400-800 samt 800-1050

Inläggav Fredrik Johansson » 10 juli 2009, 10:32

Jag har börjat titta efter hjälmar från vikingatiden.
Där finns det tydligen enbart en hjälm, Gjermundbu i Norge (och några osäkra fragment). Därutöver verkar man få ta till övriga källor.
Denna brist på hjälmar har förklarats antingen med att vikingarna överhuvudtaget inte bar hjälmar (eller att det var extremt sällsynt), eller att de var så sällsynt att de gick i arv istället för att gravsättas, eller att marken gjort att hjälmarna brutits ner.
Jag gled då över till seklerna före (många hjälmar härifrån får ju illustrera vikingarnas hjälmar!), alltså 400-800 e.kr. Därifrån har man hittat många flera hjälmar bara inom nuvarande Sverige. Givetvis Vendel & Valsgärde med 9 stycken, men även över 15 fragment från Gotland och minst 5 till från övriga - alltså spår av 30 stycken. Mot noll. Utklassning.
Varför? Jag har svårt att se att 800-1050 var en tid med mer fred och mindre utländska influenser? Blev hjälmarna mer sällsynta när vikingarna hade plundrat Lindisfarne? Hade vikingarna helt annan stridsteknik? Förstördes kunskapen i hur man tillverkar hjälmar? Hade människorna genom naturskövling förbrukat allt material att tillverka hjälmar? Marken kan väl knappast inte ändrat kemiskt innehåll och blivit mer nedbrytande (den har snarare fått några hundra år till på sig att kemiskt bryta ner hjälmarna)?
Fredrik Johansson

Inläggav Mjödbjörn » 10 juli 2009, 11:38

intressanta frågeställningar. Har själv tänkt i liknande banor. Är det någon som kan sprida lite ljus i det vikingatida hjälmmörkret ?
Mjödbjörn

Inläggav Ny Björn » 10 juli 2009, 17:08

Nja, det finns några andra fragment, t.ex. från danska Tjele. I korthet tror <i>jag </i>(hinner inte utveckla det hela i någon högre grad just nu) att det säkert finns en hel del hjälmar på museer i Skandinavien - de är bara inte identifierade. Om jag hittar ett välvt järnfragment på en plats med fynd från vikingatiden så VET jag, via 150 år av samlad arkeologisk erfarenhet, att det inte <i>borde</i> vara en hjälm eftersom inga hjälmar hittats. Det <i>borde</i> istället vara en del av en gryta eller en sköldbuckla. Om man inte <i>vill</i> finna en föremålsgrupp så hittar man den som regel inte heller...

Sedan är det helt klart så att det är något lurt med vikingatida hjälmar i Skandinavien med tanke på att det finns hjälmar i i stort sett alla angränsande områden under samtiden. Hur man bäst tolkar den skandinaviska frånvaron är snarast upp till var och en som sätter sig in i problemet.

/N B
Ny Björn

Inläggav Matti » 10 juli 2009, 18:46

Absolut. Men jag skulle liksom du, Ny Björn, resa vissa frågetecken omkring de fragment som hittas som är välvda, men som tvärsäkert härleds till gryta eller sköldbuckla. Och med tanke på hur vikingar avbildas, på många håll, så syns det mig klart att de avbildades som oftast bärandes hågon form av huvudbonad som misstänkt påminner om en hjälm!

Men om vi ser till helheten, så är inte fynd av rustning heller något vanligt, trots att mer borde ha funnits. Men lade man helt enkelt inte skyddplagg i gravarna, eftersom de var för värdefulla, ELLER helt enkelt inte hade en meningsbärande relevans som gjorde att de måste läggas i graven.
Matti

Inläggav Eric Hejdström » 15 juli 2009, 20:18

Finns ett flertal hjälmfragment från Vendeltid (alltså inte efter Villes klocka) i "Vendelzeit Gotlands" av Nermann om jag inte missminner mig. Har inte boken hemma så jag kan tyvärr inte kolla nu. Det finns en nasal från Lokrumme (har diskuterats tidigare på forumet) som är daterad till vikingatid. Vad det gäller tolkningen av metallfragment i museernas magasin så kanske det inte är så konstigt att de inte har identifierats mer hjälmar även om det kan finnas. När de flesta av dylika föremål hamnade i sina lådor fanns inte reenactment eller liknande och forskarna hade helt enkelt inte utfört lika många empiriska tester som nu. Skulle tro att man kan identifiera många fler föremål med dagens erfarenhet än vad man kunde tidigare. Tyvärr är det få arkivkrypare som praktiserar utomhusaktiviteter av det slag som ofta behövs för att komma underfund med stridsrelaterade föremåls funktion.
Eric Hejdström

Inläggav Matti » 20 juli 2009, 14:22

Egentligen vore det kanske nyttigt om vi som ägnar oss åt att rulla runt i leran fick chansen att gå igenom en del magasin igen, men frågan är om det finns pengar, eller ens om magasin släpper in oss?

Men det vore kanske värt om man kunde försöka göra en genomgång av en museisamling som ett första projekt, och med tanke på att Gotland har så rika fynd och utgjort en viktig bas för kronologin och typologin för Skandinavien, så kanske det vore det perfekta objektet?
Matti

Inläggav Svart » 4 oktober 2011, 09:12

En teori om hjälmarna som jag inte grundar på något speciellt alls:

Kan det vara så att en stridande viking som begravdes skulle till Valhall där han ändå skulle återuppväckas varje kväll och att det då inte skulle behövas någon hjälm? Kanske var det grundat på vidskepelse att inte skicka med ett skyddsplagg till den som inte skulle behöva det, av rädsla att krigaren skulle riskera ett sämre öde än Valhall om hans anhöriga/vänner visade osäkerhet på hans destination genom att lägga ner hjälmen?

Eller slogs alla krigarna utomlands under vikingatiden?
Svart

Inläggav Mårten » 4 oktober 2011, 21:28

I vanlig ordning finns det säkert inget enkelt svar på den här gamla kära frågan. Det finns många ivriga reenactors som gärna klurar ut skäl till att man hittar så få hjälmar från vikingatid i norden, undertecknad inräknad. Det som Svart tar upp om det lilla behovet av skyddsutrustning i valhall och folkvang kan vara en orsak. Det skulle ju också förklara den lika klena förekomsten av brynjor. Det är ju belagt att gravskicket förändras från folkvandringstiden till vikingatiden. Garanterat gör även mytologin det men eftersom så gott som alla skrivna källor om det är tidigast ifrån 1200-t är det svårt för oss att reda ut hur den förändrats.

Det som i övrigt talar för hjälmars förekomst är många bildstenar som visar krigare med förmodade hjälmar samt dess förekomst för, efter och under, utanför norden, vikingatiden.

Det vore som antytts intressant med en översyn av gamla "grytor" och "sköldbucklor" men det enda som skulle kunna dra ett sträck över den här debatten är nog om man hittade ett vikingatida slagfällt. Och nej, man slogs inte bara utomlands under vikingatiden. Fast sannolikt plundrades det nog på dyrbarheter som hjälmar och brynjor redan innan det var färdigkrigat...
Mårten

Inläggav Helgrind » 7 mars 2012, 22:08

Är delvis detta ämne jag ska skriva om i min kandidatuppsats i Arkeologi.
Än så länge är det bara faktainsamling och formulerande av frågeställningar och grejer, men har ändå kommit en liten bit på vägen.
Vendeltiden:
Jag är rätt säker på att hjälmarna här är allt annat än praktiska. Dvs att de inte användes i strid utan istället under religiösa ceremonier och liknande. I regel är dessa prydda med olika bilder av olika slag, varav många kan härledas till ex. nordisk mytologi. Antar att resten av dem är någon form av proto-asatro på ett eller annat sätt. Dock låter det i mina öron lite underligt att de skulle ha religiösa hjälmar om de inte använde några till praktiska syften? Detta kan i sin tur besvaras med att just vendeltiden på många ställen var en guldålder, men det gör det väl inte mindre våldsamt? Folk som inte har mycket rikedomar kan ju fortfarande ta från folk som har? Och att ha en hjälm på knoppen under strid måste väl ändå varit en ganska god metod att undvika att dödas av ett slag mot huvudet? Dessa hjälmar beskrivs även vara nordiska knock-offs på romerska paradhjälmar, och det är därför inte helt omöjligt att dessa här uppe använts som just gudamasker eller liknande.

Övergången till vikingatiden sen är ganska märkbar - alla föremål från vendeltiden blir helt plötsligt praktiska, ungefär som att allt som var mode/status tidigare nu istället görs ordentligt och nya saker används som modetjafs. Som ni säger - det är en hjälm som hittats i en kontext som daterats till vikingatid: Gjermundbuhjälmen. Ytterligare fragment har hittats, men även dessa kan vara felkällor som ni sagt, då det antingen kan vara hjälmfragment, alternativt fragment från bucklor, grytor och liknande.

En av mina teorier är att en av anledningarna man inte hittar allt för mycket brynjor, sköldar, båtar och hjälmar är just för att de var förbrukningsföremål: De begravdes inte med sin ägare, utan användes vidare tills de inte kunde användas längre, och då antingen lagades de eller gjordes om till något annat. En analogi till detta är under industriella revolutionen då stora mängder krigsmaterial smältes ner till bestick och annat. Gjermundbuhjälmen i sig är enligt mig en efterapning från vendeltiden, men om den är så praktiskt? Det tyckte inte jag iaf när jag testade olika replikor.

Tycker det var en väldigt intressant tanke just det där med synen på efterlivet. Många vapen som hittas i gravar är ofta brutna och böjda, något som ex. kan vara för att vapen har en själ, och bryts vapnet dör det och kan följa ägaren till valhall. Att man då inte ger den döde rustning med sig i graven kan då även ha en grund i detta - att det helt enkelt saknas betydelse att skydda sig mot skador eftersom man ändå är död.

Textkällor talar om att hjälmar har använts, men då de omnämns relativt sällan så skulle detta tyda på att de antingen var dyra och att "lägre" soldater fick lösa detta på annat sätt. Det kan även vara så att just "hjälm" är ett sätt att beskriva allt som skyddar huvudet, oavsett om det är en mössa, en huva eller en metallhjälm?Detta kan även självklart vara en senare konstruktion. Alltså att då texterna skrev så var hjälmar vanliga, och att man då ansåg att hjälmar även var vanliga 100 år tidigare.

Samtida bilder visar även de hjälmar - spangenhjälmar. Norden har alltid haft mycket utbyte med kontinenten så det är inte omöjligt att teknologi som saknades här, fanns där nere och att vi hämtat en del hjälmar därifrån. Bayeuxtapeten visar en herrans massa soldater i brynjor och hjälmar, något som skulle kunna peka på teorin om att dessa tillverkades nere på kontinenten i bla frankrike, och inte här uppe.

Tja, mitt svammel kommer att fortsätta på ungefär 30 sidor hoppas jag, och ska se till att ladda upp den här för den som är intresserad:)
Tills dess: Vore väldigt tacksam med tips på litteratur, länkar till artiklar, författare och andra som skrivit om ämnet i sig men även ämen som kan kopplas till detta - alltid bra att få tips från utomståene då man själv blir blind för detta!
Helgrind

Inläggav Matti » 8 mars 2012, 07:55

Annars så brukar man se att det första man skaffar är hjälm om man har råd, sen en rustning. Sen får man komma ihåg att även en prålig hjälm kan ha burits i strid, därför att den visade ägarenns status och gav en vink om dennes duglighet som krigare.

Det kan vara bra att se hur romarna brukade hjälmar under senromersk tid och bysantinsk tid och det verkar som om även enklare soldathjälmar av åsryggstyp (ridgehelmets) kunde vara dekorerade med ett brons eller mässingshölje över ett järnhölje. Befälen bar snofsiga hjälmar, även i strid, vilket även fungerade som ett slags gradbeteckning.

Ett antal hjälmar är också enbart bevarade i sitt mässings eller silverhölje på grund av att järnet brutits ned, eller för att man gömt just dessa delar. Så paradhjälmar är lite av en missuppfattning. Mycket av det man trott varit ren paradutrustning bars faktist även i strid av romarna. Bland annat så har fynd från Kalkreise visat detta.

Det finns också en källa som visar på detta, från ettt krig med Armenien. Den armeniske kungen såg på de framrykande romarna och menade att de inte menade allvar då de blänkte och var klädda som för parad. Hans rådgivare, som var insatt i romerska seder påpekade då att det var tvärttom. När romarna tog på sina medaljer och all rustning så menade de verkligen allvar!
Matti

Inläggav Vendel » 8 mars 2012, 09:24

Låter som en spännande uppsats Helgrind!

Överlag tycker jag att du verkar vara rätt "spot on" med dina tanker kring hjälmarna. Möjligen kan jag ställa mig en smula tveksam till det här med "gudamasker" även om jag känner mig ganska säker på att de vendeltida prakthjälmarna var del av ett rituellt sammanhang.

Jag håller helt med dig om att hjälmarna sannolikt inte var gjorda att användas i strid. Tittar man närmare på de faktiska fynden (vilket jag har gjort) så märker man ganska snabbt att de är allt för klent uppbyggda för att vara dugliga i strid. ÅSryggarna på hjälmarna (har inte kikat på alla) lär vara så tunna att de utan större svårighet skulle kunna deformeras med bara händerna.

Själv känner jag att det inte är ett orimligt antagande att mena på att bristen på hjälmfynd har med förändringar i gravskicket att göra. Vi får inte glömma att större delen av vårt fyndmaterial (när det gäller personlig utrustning) kommer från gravar och att det inte finns något som säger att begravningsdräkten och utrustningen är representativ för övriga delar av vardagen.

I tråden nedan finns en del länkar till källor och dylikt. Max listar bl.a. en massa Ryska, Polska och Ukrainska hjälmfynd med möjlig skandinavisk koppling:

http://histvarld.historiska.se/histvarl ... mar%2Csaga

Vänligen,

/Ville

http://www.uppsalarus.se/
Vendel

Återgå till Rustningar