av Helgrind » 7 mars 2012, 22:08
Är delvis detta ämne jag ska skriva om i min kandidatuppsats i Arkeologi.
Än så länge är det bara faktainsamling och formulerande av frågeställningar och grejer, men har ändå kommit en liten bit på vägen.
Vendeltiden:
Jag är rätt säker på att hjälmarna här är allt annat än praktiska. Dvs att de inte användes i strid utan istället under religiösa ceremonier och liknande. I regel är dessa prydda med olika bilder av olika slag, varav många kan härledas till ex. nordisk mytologi. Antar att resten av dem är någon form av proto-asatro på ett eller annat sätt. Dock låter det i mina öron lite underligt att de skulle ha religiösa hjälmar om de inte använde några till praktiska syften? Detta kan i sin tur besvaras med att just vendeltiden på många ställen var en guldålder, men det gör det väl inte mindre våldsamt? Folk som inte har mycket rikedomar kan ju fortfarande ta från folk som har? Och att ha en hjälm på knoppen under strid måste väl ändå varit en ganska god metod att undvika att dödas av ett slag mot huvudet? Dessa hjälmar beskrivs även vara nordiska knock-offs på romerska paradhjälmar, och det är därför inte helt omöjligt att dessa här uppe använts som just gudamasker eller liknande.
Övergången till vikingatiden sen är ganska märkbar - alla föremål från vendeltiden blir helt plötsligt praktiska, ungefär som att allt som var mode/status tidigare nu istället görs ordentligt och nya saker används som modetjafs. Som ni säger - det är en hjälm som hittats i en kontext som daterats till vikingatid: Gjermundbuhjälmen. Ytterligare fragment har hittats, men även dessa kan vara felkällor som ni sagt, då det antingen kan vara hjälmfragment, alternativt fragment från bucklor, grytor och liknande.
En av mina teorier är att en av anledningarna man inte hittar allt för mycket brynjor, sköldar, båtar och hjälmar är just för att de var förbrukningsföremål: De begravdes inte med sin ägare, utan användes vidare tills de inte kunde användas längre, och då antingen lagades de eller gjordes om till något annat. En analogi till detta är under industriella revolutionen då stora mängder krigsmaterial smältes ner till bestick och annat. Gjermundbuhjälmen i sig är enligt mig en efterapning från vendeltiden, men om den är så praktiskt? Det tyckte inte jag iaf när jag testade olika replikor.
Tycker det var en väldigt intressant tanke just det där med synen på efterlivet. Många vapen som hittas i gravar är ofta brutna och böjda, något som ex. kan vara för att vapen har en själ, och bryts vapnet dör det och kan följa ägaren till valhall. Att man då inte ger den döde rustning med sig i graven kan då även ha en grund i detta - att det helt enkelt saknas betydelse att skydda sig mot skador eftersom man ändå är död.
Textkällor talar om att hjälmar har använts, men då de omnämns relativt sällan så skulle detta tyda på att de antingen var dyra och att "lägre" soldater fick lösa detta på annat sätt. Det kan även vara så att just "hjälm" är ett sätt att beskriva allt som skyddar huvudet, oavsett om det är en mössa, en huva eller en metallhjälm?Detta kan även självklart vara en senare konstruktion. Alltså att då texterna skrev så var hjälmar vanliga, och att man då ansåg att hjälmar även var vanliga 100 år tidigare.
Samtida bilder visar även de hjälmar - spangenhjälmar. Norden har alltid haft mycket utbyte med kontinenten så det är inte omöjligt att teknologi som saknades här, fanns där nere och att vi hämtat en del hjälmar därifrån. Bayeuxtapeten visar en herrans massa soldater i brynjor och hjälmar, något som skulle kunna peka på teorin om att dessa tillverkades nere på kontinenten i bla frankrike, och inte här uppe.
Tja, mitt svammel kommer att fortsätta på ungefär 30 sidor hoppas jag, och ska se till att ladda upp den här för den som är intresserad:)
Tills dess: Vore väldigt tacksam med tips på litteratur, länkar till artiklar, författare och andra som skrivit om ämnet i sig men även ämen som kan kopplas till detta - alltid bra att få tips från utomståene då man själv blir blind för detta!