En ganska gängse uppfattning bland många re-enactors idag är att en seriös re-enactor har nitat ringbrynja med platta ringar. Åtminstone är det den uppfattning jag fått.
En person som har "butted" har det antingen som ett stopgap men kan ses som mindre seriös och inte lika purjo.
Jag sitter just nu och nitar ihop en musa av platta ringar med trekantsnitar. Vår käre smed i Fotfänikan och jag diskuterade det en dag i lägret då han påpekade att visst, nitningen är korrekt men, ringarna är fel.
Nä, sa jag, och så var diskussionen igång. Nu kan Putte sitt smide. Han påpekade att ringarna var alldeles för tunna jämfört med historiska och att dessa var tjockare, stansade eller ihopvälda av dragen tråd.
Så jag började kika lite och fann Vegards eminenta uppsats och efter att ha funnit bra uppgifter om romerska och tidigmedeltida brynjor kom jag till slutsatsen att egentligen kan man inte säga att något av de alternativ till brynjor som vi har tillgång till är mer historiskt korrekta än de andra sett till helheten.
Dels handlar det om tidsfaktorn. Ringar fram till tidig medeltid var nästan uteslutande gjorda av dragen tråd. Dessa väldes ihop (engelskans welded kan ju tolkas som vällas eller svettas på svenska så exakt hur de menar är jag osäker på) eller försågs med nithål. Nitarna utgjordes av en bit tråd.
Det verkar som om de nitade ringarna på det hela taget var fortsatt runda eller ovala hela tiden, men nitens form ändras under medeltiden till en triangelnit.
De stansade ringarna har oftast ett fyrkantigt eller D-format tvärsnitt, men är inte platta utan verkar mest vara lika höga som breda.
Således har de nu så populära flata nitade ringarna, som ses som ett slags Rolls Royce, visserligen en för medeltiden korrekt ihopfästning. Men formen är fel. De nitade ringarna var som sagt fortfarande gjorda av dragen tråd och de som var fyrkantiga och närmast de flata ringarna var de som var stansade och därav hela och saknade nithål.
För vikingatid är inte heller nitningen riktigt korrekt i alla lägen.
Men det som verkligen är historiskt tveksamt är att ha ringbrynjor med bara nitade ringar. Vegard skriver att det verkar vara först under 1500-talet som helnitade brynjeplagg blir vanligare. Innan dess gäller att hälften av ringarna var nitade och hälften slutna, antingen stansade eller ihopvälda.
Det kan vara dags att sluta yvas över sin nitade brynja och att pika folk som kör med "butted". På det hela taget är en brynja gjord med buttade ringar närmare i utseende en brynja långt fram i medeltiden, då nithålen på de nitade ringarna är små och på intet sätt tillplattade på det sätt som dagens köpesringar är. Det är inte lätt att annat än på nära hål se skillnad på nitade och välda ringar över huvud taget!
Materialet och nitningsmetoden kan göra att de flata ringarna är bättre, ser mer skitiga ut, men de ger i det stora hela ett felaktigt utseende och är för tunna.
För vikingatid och bakåt är runda ringar det som torde var mest korrekt, med eller utan nitning.
Sett till helheten anser jag att det är hugget som stucket. De flata ringarna har egentligen ingenting att göra med en medeltida brynja annat än själva nitningen och möjligvis materialet.
När jag gör min järnåldersbrynja blir det hälften butted och hälften runda nitade ringar som gäller, även om nitningen är klumpig och gräslig jämfört med den eleganta nitning som verkligen gjordes när det begav sig.
Eller så byter jag butted mot ringar av järntråd som jag klämmer ihop eller något. Jag har ju ingen svets.
Summan av kardemumman är att du inte skall låta dig hunsas av någon bara för att han eller hon har en nitat brynja med platta ringar. Sannolikt är den på hela taget lika opurjo som en vanlig fjäderstålsbrynja.
Nummer två är att man bör fundera på vilken tid man vill visa.
Samt att idag finns det nog INGEN korrekt brynja att få tag på.