Färg på vikingahjälm

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Färg på vikingahjälm

Inläggav Max Gullberg » 12 september 2009, 08:51

Har ju då en vanlig normand, blank etc.. Men jag har också ett svartbrännt lammellharnesk som jag vill börja använda mer, dock tycker jag det ser ut som skit med blank hjälm och svart harnesk.

Så nu undrar jag om någon vet nått sätt att få lite färg på en vikingahjälm. Att måla har ju talats om men det verkar vara ett senare påhitt. Att bränna hjälmen svart är inte riktigt aktuellt eftersom det blir djävulskt varmt i hjälmen om somrarna...

Nån som har nått tips?
Max Gullberg

Inläggav Ingemar » 12 september 2009, 09:08

Det är nog tidens tand som får göra tjänst. Hm...Om du kokar rabarberkräm och råkar hålla hjälmen i ångan så påverkas ytan på hjälmen i positiv riktning. Då får du vara noga med att ta bort fingeravtruck med Aceton eller tinner före.

Ingemar

www.ingruna.dinstudio.se
Ingemar

Inläggav Cederqvist » 12 september 2009, 09:59

eller smörjer den med vinäger, eller smörjer den med en blandning av fett och terpentin, eller blandar vax med färgpigment och smörjer in den, eller... Huskurerna är många. Jobbade på konstgjuteri ett tag, där hade dom ett recept för varje nyans.
Cederqvist

Inläggav Ingemar » 12 september 2009, 10:12

Kanske gräva ner den den i dyngstacken några dar[:)] Har ju använts för att förfalska kopparsaker på 70-talet.
Cederqvist: har man inte svavellever för att få mörk färg på kopparlegeringar?

Ingemar

www.ingruna.dinstudio.se
Ingemar

Inläggav Cederqvist » 12 september 2009, 12:13

svavellever ja, mer eller mindre utspädd. Man kan också smärgla och sen värma, då får man en matt mörkröd nyans (om man har lite tur[:)]).
Cederqvist

Inläggav Cederqvist » 12 september 2009, 12:17

glömde säga att alla typer av frätande lösningar tär naturligtvis mer eller mindre på metallen. Så kolla upp sånt innan ni patinerar. Särskilt om det rör sig om ett skydd som faktiskt ska fungera som ett skydd.
Cederqvist

Inläggav Max Gullberg » 13 september 2009, 08:28

Cederqvist, du kan inte upplysa mig om vilka färger/nyanser man får av dessa ovan förslagna tilltag?
Max Gullberg

Inläggav Martina » 13 september 2009, 08:51

Max; ge den till Johan Käll en helg, sen har du all patina du kan önska på den...

/Martina
Martina

Inläggav Cederqvist » 13 september 2009, 10:48

Vinäger ger ett "oxiderat" utseende, men man får upprepa smörjningen ett par ggr. Fett och terpentin blir mörkt och matt. Vax och färgpigment, ja, väljer du rosa pigment blir det en svagt rosa hjälm.
Cederqvist

Inläggav Max Gullberg » 13 september 2009, 11:55

Jo Martina jag vet, men jag vill gärna kunna använda hjälmen efteråt också..

Cederqvist, du får ursäkta min okunskap. Vad exakt menar du med oxiderat? Vilken sorts fett föreslås i blandning med terpentin?

Borde ytan behandlas innan? Sandpapper för att få det att fästa bättre?
Max Gullberg

Inläggav Vendel » 13 september 2009, 15:36

Om du bara vill paternera hjälmen så finns det ett gäng enkla knep.

Den här patterneringsmetoden ger en snygg grå-gråbrun melering. Den ger en snygg effekt på både vapen och hjälmar.

* Sandpappra hjälmen för att få bort eventuell lakör eller rostskydd.
* Gör en blandning av vinäger och salt (det ska vara ganska mycket salt, typ 1/4 av vätskan).
* Häll blandningen i en blomspruta. Spraya hjälmen med blomsprutan in ställd på finfördelad stråle som möjligt.
* Gå över hjälmen en gång (försök att undvika allt för mycket samlingar av vattendroppar).
* Låt torka.
* Upprepa proceduren tills önskad effekt uppnåtts.
* "Highlighta" eventuellt med lite sandpapper.
* Spraya med 5-56 olja för att undvika ytterligare rost. Torka av.

Om du har brons/mässingsdetaljer på hjälmen bör dessa skyddas under sprayningen eftersom den kommer att göra brons/mässingsdetaljerna mer glansiga. Patternering av gulmetaller är lite marigare och kräver förutom sandpappring och saltsprayning att man ångar detaljerna i amoniak. Det är viktigt att själva detaljerna inte kommer i kontakt med amoniaken. Ångningen genomförs enklast i en lätt ventilerad påse eller kartong.

Vänligen,

/Ville
Vendel

Inläggav Cederqvist » 13 september 2009, 15:36

den antar en något matt "sliten" nyans. det vanliga är väl att man blandar med linolja, om man vill vara purjo så går det även bra med smält animaliskt fett.
Ja, bäst resultat uppnås om man smärglar med fin smärgelduk innan.
Cederqvist

Inläggav Max Gullberg » 13 september 2009, 16:27

Tack för tipsen, men hur funkar dem på rost? Detta är inte rostskydd gissar jag..
Max Gullberg

Inläggav Cederqvist » 13 september 2009, 18:23

om du använder fett, olja eller vax så funkar det som rostskydd.
Cederqvist

Inläggav Max Gullberg » 15 september 2009, 16:51

Vendel, blir det inte en hejdundrans massa rost av din lilla procedur?
Max Gullberg

Nästa

Återgå till Rustningar