Hej. Jag är i full färd med att få klart ett nytt ”panzar” gambeså. Alltså en vaderad jacka i sen 1300tals modell. Resultat har blivit över förväntan, alltså riktigt lyckat, då den ser bra ut, och inte begränsar min rörlighet. Jag har sytt den förhand med vaxad linnetråd i linne och ylle. Som kuriosa har jag använt mig av flera lager linne, över bröst, rygg och överarmar, istället för enbart ylle, för att få en stadigare variant. Jag har följt diverse forum, för att få fram information.
Problemet som har dykt upp (eller snarare en tanke) är att i det bild material som jag sett från andra återskapade panzar. Verkar vissa ha en skyddande fet utsida. Nästan som att linnet är vaxat eller inoljat med något annat? Jag har hört om att man kan vaxa linne väskor, säckar och tält. Det verkar vara en riktigt bra lösning då linnet måste hålla bättre, mot ringbrynjans slitningar, slippa vara livrädd för o spilla rödvin och annat på den, och sen ser det mycket bättre ut.
Så min undran är om detta är genomförbar, om någon rentav har testat det, och känner för att delge kunskapen. Tack på förhand.