Panzar, gambe?

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Panzar, gambe?

Inläggav xmortes » 17 september 2009, 13:01

Hej. Jag är i full färd med att få klart ett nytt ”panzar” gambeså. Alltså en vaderad jacka i sen 1300tals modell. Resultat har blivit över förväntan, alltså riktigt lyckat, då den ser bra ut, och inte begränsar min rörlighet. Jag har sytt den förhand med vaxad linnetråd i linne och ylle. Som kuriosa har jag använt mig av flera lager linne, över bröst, rygg och överarmar, istället för enbart ylle, för att få en stadigare variant. Jag har följt diverse forum, för att få fram information.
Problemet som har dykt upp (eller snarare en tanke) är att i det bild material som jag sett från andra återskapade panzar. Verkar vissa ha en skyddande fet utsida. Nästan som att linnet är vaxat eller inoljat med något annat? Jag har hört om att man kan vaxa linne väskor, säckar och tält. Det verkar vara en riktigt bra lösning då linnet måste hålla bättre, mot ringbrynjans slitningar, slippa vara livrädd för o spilla rödvin och annat på den, och sen ser det mycket bättre ut.
Så min undran är om detta är genomförbar, om någon rentav har testat det, och känner för att delge kunskapen. Tack på förhand.
xmortes

Inläggav Martin Wallgren » 17 september 2009, 14:18

Johan Käll har vackert visat hur man får en snygg finish på sitt panzar! Minns inte vilken tråd det var bara.
Martin Wallgren

Inläggav xmortes » 17 september 2009, 15:11

det låter mycket intre, kan någon linka till tråden kanshe? jag letar igen trådarna. tack
xmortes

Inläggav xmortes » 17 september 2009, 15:54

näe jag har letat igenom forumet, men hittar inget om patinor eller liknande, antingen äer det borta eller (troligast)så kass på att navigera på forumet...

det är dock ingen stress, då jag har en arm och runt 40 knappar att sy.
xmortes

Inläggav Max Gullberg » 17 september 2009, 16:29

Man använder en infettad brynja i fyra år.. Det var så Johan gjorde iaf..
Max Gullberg

Inläggav xmortes » 17 september 2009, 18:13

haha! det är ett underbart förslag, vilket jag kommer att göra, men... Tills dess. Jag vill kunna använda den till sommaren, men iden jag jag funderar på är att använda vax, som jag värmer upp och stryker på. jag expremeter mig fram, och ser till att posta lite bilder på resultatet om nån vecka.
xmortes

Inläggav Martina » 17 september 2009, 21:07

"Show your warrior impression here" sidan sex eller någonting...

/Martina
Martina

Inläggav Johan Käll » 17 september 2009, 21:41

Oskar Hejll har vaxat utsidan på sina panzar. Det kan man göra om man vill. De håller lite bättre också. Att vara rädd för att den ska bli smutsig å få fläckar är nog ett företag som är dömt att misslyckas om du tänker använda den på riktigt.Dvs till annat än att strutta runt med. Att vaxa dem är bara smälta vax å pensla på.

Mitt panzar är som sagt inte behandlat alls... bara oheligt sliten och skitig...

På den här bilden ser man ett nytt vaxat panzar och ett äldre, mer använt
http://www.albrechts.se/gallery/2007/St ... oscar.html

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav xmortes » 17 september 2009, 23:36

jamen tackar Johan! det är presis så jag vill att det skall se ut. då är det bara att sätta igång o vaxa. Det var föresten era snygga panzar som fick mig att vilja börja sy ett. tackar för inspirationen, ett par blödande fingrar, och nästan en missad tenta :-), att sy panzar är ett riktigt häst jobb.
xmortes

Inläggav Johan Käll » 18 september 2009, 09:36

För att äras den som äras bör är båda de där panzaren Oskars och Tyska orden i Aaristums. Albrechts Bössor har inga vaxade panzar :)

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav xmortes » 18 september 2009, 15:59

Jo, de har bra panzar, riktigt fina, men jag syftar snarare på erat besök i varberg. Det är en sak att se något på bild, men att se det fungerande som en del i en fungerande utrustning... använt, svettat.

btw. tack för att ni hitta mitt pilgrimsmärke, sitter på min nya påsmössa nu/Max
xmortes

Inläggav Johan Käll » 18 september 2009, 17:30

Trevligt om man kan inspirera med sitt svett *bockar*.
Du fick väl en rejäl rundvisning om jag mins rätt.

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Återgå till Rustningar