Lamellpansar

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Lamellpansar

Inläggav Jeremin » 30 september 2009, 20:38

Hej!

Hade tänkt satsa på ett större projekt och tänkte då försöka göra lamellpansar a la vikingatiden och precis som alla nybörjare behöver jag hjälp.
Hade tänkt använda mig av den här modellen:
http://www.medieval.co.nz/images/lamellar.jpg

Användes den här modellen (eller en liknande) under vikingatiden eller tidigare?
Ungefär hur stora ska bitarna vara och hur tjocka?
Hur mäter jag så att den inte blir för stor eller för liten?

Är det något speciellt som kan vara bra att veta om lamellpansar så är jag idel öra (nja öga [;)])

Tack på förhand Johannes[:D]
Jeremin

Inläggav Eric Hejdström » 30 september 2009, 20:46

"Är det något speciellt som kan vara bra att veta om lamellpansar så är jag idel öra (nja öga )"

Det tar tid och är ett åbäke att snöra ihop? Det finns rätt mycket lameller från olika platser bevarade men det enda mig veterligen mer eller mindre kompletta fyndet är från Korsbetningen i Visby. Och det är nedlagt 1361, men har ju troligen varit gammalt redan då. Om du söker här på forumet så finns det en hel del information om lamellpansar. Edvin här har nog rätt bra koll också så om han läser det här så kanske han kan hjälpa dig.
Eric Hejdström

Inläggav Jeremin » 30 september 2009, 20:50

Jag har kollar runt en del men inte hittat något om hur stora metallbitarna ska vara och hur jag tar mått, det är för tillfället mitt största problem.
Jeremin

Inläggav Rabies » 1 oktober 2009, 07:19

Kolla den här sidan. de verkar ha rätt bra koll på det hela

http://www.ask-vikingekampgruppe.dk/dk0017.html
Rabies

Inläggav Jeremin » 1 oktober 2009, 19:10

Tack för länken, ungefär hur mycket kan en ganska så grundlig lamell kan kosta?
Jeremin

Inläggav Edvin » 1 oktober 2009, 23:12

Kolla bland annat den här tråden, där finns bild på mitt gamla pansar.

http://histvarld.historiska.se/histvarl ... IC_ID=2997

Asks sida är bra om man vill komma i kontakt med Oleg som säljer Visby-lameller. Mitt bästa tips förrutom att läse de utförliga diskussionerna i de tidigare trådarna (sök på "lamellpansar") är att låna Thordemans böcker, speciellt "Armour from the battle of Visby".

• Thordeman, Bengt (1933) The asiatic splint armour in Europe i Acta Archaeologica Vol. IV.
• Thordeman, Bengt (1935) Die asiatischen rustnungen der letzten Sven Hedin-expedition i Hyllningsskrift tillägnad Sven Hedin.
• Thordeman, Bengt (1936) Rustningarna från visbyslaget 1361 i Aarböger for nordisk oldkyndighed og historie.
• Thordeman, Bengt (1939) Armour from the battle of Visby, Stockholm: Almqvist & Wiksell

När det handlar om lamellrustningar så finns det för mycket fantasy på nätet för att man ska kunna dra några slutsatser så det är alltid bättre att återvända till källmaterialet.

Är det några specifika frågor så svara jag gärna på dessa. Pirsläget är svårt att sia om men om jag skulle byggt ett på beställning så skulle jag nog ta minst 4000:- inkl. materialet, förmodligen upp mot 5-6000:-. Lamellerna är dyra, läderrem är dyrt och det tar en fruktansvärd tid om man vill ha hög finish och läderrem mellan varje rad.
Edvin

Inläggav Rabies » 2 oktober 2009, 09:06

Edvin, vad tror do om svartbrända lameller? Kan det vara HK?
Rabies

Inläggav Edvin » 2 oktober 2009, 11:09

Det finns historiska källor på målade, förtennade och lackade lameller. Som jag har förstått är det svårt att avgöra om plåt har varit linoljebränd in situ men det <i>känns</i> ju inte omöjligt på något sätt. Att rostskydda lamellerna innan monteringen är nog nästan ett krav.
Edvin

Inläggav Matti » 2 oktober 2009, 11:51

Måste säga att jag är mer inne på att göra ett fjällpansar än lameller. Nu skall jag iochförsig had det för senromersk tid och folkvandringtid, så det ligger ju närmare tillhands.
Tänker dock klippa ut mina fjäll själv ur mässingsplåt. Frågan är bara vilken tjocklek man skall ha. Den lättast åtkomliga plåten, som finns på Clas Olsson, är ju bara 0.5mm. Men eftersom fjällpansar är fästade på backning, kanske det inte gör så mycket om de är tunnare och lättare eftersom idéen är att kraften fördelas ut över en större yta.
Matti

Inläggav Jeremin » 2 oktober 2009, 21:06

Funderar på ett lamellpansar i läder p.g.a att jag har större möjlighet att arbeta med läder än med metall.
Hade tänkt härda lädret i så fall med bivax men är det HK?

//Jeremin[:D]
Jeremin

Inläggav Eric Hejdström » 2 oktober 2009, 22:25

Finns väl inga belägg för det. Ska du göra det så skaffa möjligheterna istället för att göra ett alternativ. Man har igen det till slut ändå.
Eric Hejdström

Inläggav Max Gullberg » 3 oktober 2009, 06:38

Om jag inte minns fel så finns det lammeller av grönt läder från Tibet/Nepal, men det är ju inte direkt aktuellt..
Max Gullberg

Inläggav Matti » 3 oktober 2009, 10:13

Det finns även fynd av ett slags fjäll/lameller i läder från Dura Europos, senromersk kontext 200-talet efter Kristus. De utgjorde lårskydd, sannolikt för en ryttare.
Matti

Inläggav Rabies » 3 oktober 2009, 10:37

Matti: Jag skulle tro att om du gör fjäll i 0,5mm mässing så kommmer det vara ett ogjort arbete efter första smällen. Dina fjäll kommer nog att böjas och fullkomligt mosas. Du behöver nog 1,5mm men det blir nog ruskigt dyrt. Backningen kanske skyddar dig men inte dina fjäll.
Rabies

Inläggav Cederqvist » 3 oktober 2009, 11:20

Kan du inte köpa plattjärn med lämpliga mått ( t.e.x 2x20 )?
För att få ut lameller ur det behöver du bara en bågfil, borrmaskin, fil och smärgelduk.
Cederqvist

Nästa

Återgå till Rustningar