Kolla bland annat den här tråden, där finns bild på mitt gamla pansar.
http://histvarld.historiska.se/histvarl ... IC_ID=2997
Asks sida är bra om man vill komma i kontakt med Oleg som säljer Visby-lameller. Mitt bästa tips förrutom att läse de utförliga diskussionerna i de tidigare trådarna (sök på "lamellpansar") är att låna Thordemans böcker, speciellt "Armour from the battle of Visby".
• Thordeman, Bengt (1933) The asiatic splint armour in Europe i Acta Archaeologica Vol. IV.
• Thordeman, Bengt (1935) Die asiatischen rustnungen der letzten Sven Hedin-expedition i Hyllningsskrift tillägnad Sven Hedin.
• Thordeman, Bengt (1936) Rustningarna från visbyslaget 1361 i Aarböger for nordisk oldkyndighed og historie.
• Thordeman, Bengt (1939) Armour from the battle of Visby, Stockholm: Almqvist & Wiksell
När det handlar om lamellrustningar så finns det för mycket fantasy på nätet för att man ska kunna dra några slutsatser så det är alltid bättre att återvända till källmaterialet.
Är det några specifika frågor så svara jag gärna på dessa. Pirsläget är svårt att sia om men om jag skulle byggt ett på beställning så skulle jag nog ta minst 4000:- inkl. materialet, förmodligen upp mot 5-6000:-. Lamellerna är dyra, läderrem är dyrt och det tar en fruktansvärd tid om man vill ha hög finish och läderrem mellan varje rad.