Ringbrynja med långärm - historiska referenser?

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Ringbrynja med långärm - historiska referenser?

Inläggav Alcesalces » 31 oktober 2009, 23:18

Jag har efter många år tänkt förlänga ärmarna till fullängd på min gamla ringbrynja men fastnar vid en frågeställning. Enligt många beskrivningar på nätet så ska man redan vid konstruktionen av bålen vända ringarna i axelpartiet i 45 grader så att ärmarnas ringar hänger åt "rätt" håll. Snyggt förvisso men finns det några historiska belägg för att man konstruerade brynjor på det sättet?

/Niklas
Alcesalces

Inläggav Robert Öhlund » 1 november 2009, 19:31

Jag har sett pa flera bilder som pekar pa motsattsen. Altsa att armarna bara blir en forlagning av balen om man sager sa. vilket innebar att ringarna dras ut nar armarna hanger rakt ner.

Den beskrivningen som du pratar om ska enligt vad jag ha hort inte vara korekt altsa. Plus att jag tycker att det inte blir snyggt i skarvarna, dar brukar det blir knoligt, nagot som saker inte ar sa bekvamt om du har rustning over brynjan.
Robert Öhlund

Inläggav Eric Hejdström » 2 november 2009, 11:31

Tänk på att om du "vänder" brynjan vid axeln och ner över armarna så blir det inte så smidigt att böja armen sen. Oftast brukar det vara någon dålig vanföreställning om att svärd skulle glida av brynjan lättare om man byggde ärmarna annorlunda... Jag har bara sett liknande grej på några få illuminationer men då är det nog mer konstnärlig frihet än realism.
Eric Hejdström

Inläggav Alcesalces » 3 november 2009, 20:28

Då var det som jag anade då. Dags att inventera förrådet med ringar.

Tack för svar.

/Niklas
Alcesalces

Återgå till Rustningar