av Eric Hejdström » 10 mars 2010, 08:30
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Det som brukar pratas om när man gör sköldar är kaseinlim eller ostlim.<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Skulle nog av de flesta tolkas som om du har åtminstone EN källa till påståendet. Men inte ens den har vi fått veta något om. Har ingen lust att träta över det här, jag är bara nyfiken. Det som föranledde mig att nyttja hudlim är att det är en mycket enklare limsort att framställa. Det är inte lika omständligt som att göra kasein/ostlim och hudrester från slakt bör nog inte varit så svårt att få tag på under historisk tid. Likaså varianter på lim av horn, ben, etc. Så att jag använde det var helt enkelt för att det är mindre jobb och mer lättillgängligt. Och empiriska försök har ju visat att det duger fint. Kanske inte lika bra som isinglass men om man nu vill ha ett billigt och lätt tillgängligt lim så är det ett mycket dugligt alternativ.