Rustningsmall

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Inläggav Raymund » 30 november 2003, 22:38

Det är inte så enkelt att man med hjälp av en mall kan göra en perfekt kopia av en rustningsdel, ger man tex två personer samma mallar så kommer slutresultatet garanterat att skilja sig. Exempelvis så består ett mönster till en salad byggd på medeltida vis av en cirkelrund plåt med ca 70 cms diameter och en 'läpp' i ena ändan som senare drivs ut till ett nackskydd, det är upp till rustningssmeden som håller i hammaren att forma den på rätt sätt.
Sedan måste man som sagt anpassa rustningen efter bäraren (speciellt när det gäller senare helplåtsrustningar av högre klass), gör du en exakt kopia av Sigismund av Tyrols rustning så kommer bara Sigismund av Tyrol att kunna bära den. Till exempel för att bygga ett par åtsittande underbensskydd så måste du mäta omkretsen runt vaderna och längden på underbenet, omkretsen runt anklarna och en flertal andra mått, och sedan dessutom passa in den ett flertal gånger innan de funkar som de ska. Gör du dem efter mallar så får du ett par 'SCA-ben' som passar alla och ingen.
Medeltida rustningssmeder arbetade dessutom på ett helt annat sätt än de flesta av oss idag som använder oss av mig-svetsar och färdiga plåt i standardiserade tjocklekar, man varierade tex plåttjockleken på deler från flera millimeter mitt på en bröstplåt till under millimetern längst kanterna.
Förmågan att göra mallar är helt enkelt något man måste lära sig innan man ger sig på något så komplicerat som en sengotisk rustning såsom Lorenz Helmschmidts arbeten. Kan du inte det så hjälper inga mallar i världen.
Jag tycker att du ska ge dig på lite enklare projekt tills att du får en känsla för hur olika delar konstueras och anpassas. Arbetar du dig igenom mönsterarkivet på Armourarchive och dessutom lär dig anpassa dem efter olika individer så har du kommit en bra bit på vägen.

/R (Som byggt ett par tunnhjälmar och lite annat smått och gott och vet sina begränsningar.)

(Sedan så finns det naturbegåvningar som den här killen som håller på med sin första rustning: http://www.carmelemanuel.com/ ...men han tillhör bland de första som ska ställas upp mot väggen när vi medelmåttor gör revolution.)
Raymund
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 19 september 2002, 20:38
Ort: Sweden

Inläggav UrsusRex » 1 december 2003, 00:39

Är det hans första rustning!!? [:0] HÄFTIGT

Men jag håller inte helt med. Även om jag retar mig lite på efterfrågan av "riktiga" mallar och inte SCA mallar. Det finns många duktiga Sca-rustningsbyggare!

Sedan då detta med att inte kunna göra en rustning om man inte kan göra mallarna. Jag för min del skulle gärna vilja ha mallar till rustningen eller åtminstone bra bilder. Vilket var vad som efterfrågades?
Sedan får man ju göra om dem för att passa den tänkte bäraren.

Men att råda någon att avstå skulle jag inte göra hur svårt projekt vederbörande än föresatt sig. Även om jag inte tror ovanstående ger sig i kast med sin första rustning i det här projektet(?) så vad är det som säger att en nybörjare inte ska ge sig på det?

Så jävla svårt och sån näst intill magisk kunskap krävs inte. Särskillt inte med en bra mall och bild, dvs uppfattning av hur resultatet ska se ut. Det blir förmodligen knökigare och dyrare för en nybörjare, men inte omöjligt. (Och inte nödvändigtvis dyrare/svårare)

Tid och tålamod är vad som behövs, noggrannhet och varsamt framskridande.

Verktyg, redskap och om möjligt en hjälpande hand är vad som behövs, det är mitt råd. Samt böcker och en titt på andra rustningar och tekniker.

Något som jag dock stör mig på är detta kallhamrande som verkar allmänrådande? Samt att slipa bort hammarmärken?
Värm plåten!

Mvh
Björn - som smider Tretonhundratal och Vendelhjälmar över gasäsja.
UrsusRex
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 15 juli 2003, 23:53
Ort: Sweden

Inläggav UrsusRex » 1 december 2003, 00:51

Jag funderade på att ta bort ovanstående men så tänkte jag att nä!

Jag menar det inte som nån kritik åt varken höger eller vänster och särskillt inte mot Raymund som vet vad han snackar om.

Vill mest bara uppmuntra till att knacka på egen hand, SÅ svårt är det inte! och efter ett tag blir ju resultaten perfekt efter din kropp och önskemål.

Jag köpte nyligen en hjälm för att den var billig. http://www.historiska.se/histvarld/foru ... PIC_ID=660
Den är fin på alla sätt och vis och jag är jättenöjd! Men den har liksom inte riktigt rätt form och det känns nog endast om man är van med rustningsdelar som är formade för att passa perfekt. (?)
Så jag vill bara uppmuntra folk att i vart fall ge det en chans, för så svårt är det inte och det känns så otroligt mkt härligare att bära sina egna alster istället för köpta.

Mvh
Björn
UrsusRex
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 15 juli 2003, 23:53
Ort: Sweden

Inläggav UrsusRex » 1 december 2003, 00:57

*lol*
Det blir ett inlägg till.

Om man vill ha en sån här gotisk rustning har man nog inte heller mkt val annat än att göra det själv eller betala DYRA pengar för att få det "skräddarsytt". Annars är det nog mer tur än nåt annat om man får hem en rustning man kan använda till annat än hallprydnad? Jag vet inte? Har aldrig ens funderat på en sån rustning. (Så ful :P )

Mvh
Björn
UrsusRex
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 15 juli 2003, 23:53
Ort: Sweden

Inläggav UrsusRex » 1 december 2003, 01:07

Kan inte hjälpa det! ett inlägg till sen lovar jag att logga ut för den här veckan! *skratt*

Det här är imponerande vare sig det är första eller sista rustningen han har gjort www.carmelemanuel.com
Han har lagt ner tid och tålamod! och gjort en film ;)
http://www.carmelemanuel.com/images/Gau ... arness.wmv

/B
UrsusRex
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 15 juli 2003, 23:53
Ort: Sweden

Inläggav Yosef » 1 december 2003, 09:10

hmm, okej, jag får ta å tacka UrsusRex för ett svar på raymunds inlägg...=)..

Men som björn också antog så är det ju knappast första ggn jag bygger någonting,.
Och NEJ, helt klart att det inte går att använda nån slags befintliga mallar. såvida man inte har exakt samma mått över kroppen.. MEN, man kan ju knappast förneka att det underlättar "lite" om man har mallar. bilder eller måt... sdå att man itne står där med en en ända bild och försöker höfta till prportionerna och GISSA sig till hur saker och ting ser ut där man inte ser... inte sant?

Jaa, givetvis bör man ha förmåga att göra mallar men som sagt.. skadar ju inte att har så mycekt kött på benen och så mycket underlag som möjlit innan man tar sig an det "lilla" projekt det kommer innebära..


björn, angånde det där emd "SCArustningar" så måste väl medges att som du säger.. allt är ju verkligen inte så illa.. MEN de flästa mallar som finns att finna, är tämligen kassa.. i befintligt skick iaf.,. Dom har sitt värde dom med.. utan dom hade tex inte jaf fått så mcyket byggt.'

MVH
Yosef
Yosef
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:48
Ort: Sweden

Inläggav Joakim K » 1 december 2003, 21:10

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Något som jag dock stör mig på är detta kallhamrande som verkar allmänrådande? Samt att slipa bort hammarmärken?
Värm plåten!<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hur många har tillgång till en smedja?

Grannarna skulle nog inte bli så glada om man drar igång en sån i trädgården... Hmmm, brandrisk? [8D]
Nej, själv brukar jag använda en gasolbrännare vilket är det lättaste att få tillgång till. Men det hjälper inte mycket om man ex skulle försöka smida en hjälm i ett stycke. Vilket jag inte kommer att göra på MÅNGA år...
Joakim K
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 18 november 2002, 09:32
Ort:

Föregående

Återgå till Rustningar



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net