Hjälm och pansar till bågskytt 1361

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Hjälm och pansar till bågskytt 1361

Inläggav Vargman » 12 april 2011, 20:48

Jag tänkte vara med på The Battle of Wisby och då som gotlänsk eller dansk bågskytt. Jag hade tänkt mig en hjälm och ett ett tygpansar som rustning och har några funderingar som jag inte fått klart svar trots att jag tittat runt lite här på forumet

1. Kittelhjälm är tidsenligt, purjo och allt det där men hur väl passar det en bågskytt? Kommer inte brättet i vägen?

2. En Bacinet (utan visir) känns väl inte som något en vanlig skitbonde från Gotland skulle kunna ha, eller? En dansk legosoldat/bågskytt däremot känns väl lite mer rimligt...

3. Hur är det med en gammal hedlig spangenhjälm med nässkydd och allt?

4. Pansaret då, jag hade tänkt mig något liknande det här

Bild

Tanken är att det ska vara ett enkelt pansar med två ylle och med grovt linne ytterst och mot kroppen. Skulle det passa?

/Uffe

"Always carry a flagon of whiskey in case of snakebite and furthermore always carry a small snake"

W. C. Fields
Vargman
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 3 augusti 2005, 10:13
Ort: Sweden

Inläggav Djingis Khan » 12 april 2011, 21:04

En secret är väldigt passande för en bågskytt. Kanske inte råcool, men ett mycket praktiskt (och billigt) alternativ:

http://www.spqr.se/medeval_helm_30.shtml
Djingis Khan
 
Inlägg: 950
Blev medlem: 15 juni 2003, 22:26
Ort:

Inläggav Vargman » 13 april 2011, 07:12

Finns det några svenska fynd eller avbildningar på en secret?

/Uffe

"Always carry a flagon of whiskey in case of snakebite and furthermore always carry a small snake"

W. C. Fields
Vargman
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 3 augusti 2005, 10:13
Ort: Sweden

Inläggav Cederqvist » 13 april 2011, 21:08

nu hade väl i.o.f.s gotländska bönder det ganska gott ställt... brättet på en kittelhatt går att mejsla ut så att du får plats med strängen, det är purjo...
Cederqvist
 
Inlägg: 104
Blev medlem: 4 april 2009, 08:44
Ort: Sweden

Inläggav Djingis Khan » 13 april 2011, 21:39

Det står att denna hjälm ska vara en bascinet men jag tycker det ser ut som en typ av secret:

http://mis.historiska.se/mis/sok/fid.asp?fid=115274&g=1
Djingis Khan
 
Inlägg: 950
Blev medlem: 15 juni 2003, 22:26
Ort:

Inläggav Eric Hejdström » 13 april 2011, 21:54

Secréte är en liten kalott att ha under hatten på 1600-talet. Annars är det bara en hjälm utan brätte. En bacinet helt enkelt. Den behöver inte gå ner över skallen och ha en krage av brynja eller liknande.
Eric Hejdström
 
Inlägg: 1245
Blev medlem: 10 november 2003, 19:26
Ort:

Inläggav Vargman » 14 april 2011, 07:00

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Cederqvist</i>

nu hade väl i.o.f.s gotländska bönder det ganska gott ställt ... <hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Man kanske också kan tänka sig att nya influenser kom ganska så fort till Gotland i och med Hansan. Detta borde gälla både vapen och klädesmode

/Uffe

"Always carry a flagon of whiskey in case of snakebite and furthermore always carry a small snake"

W. C. Fields
Vargman
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 3 augusti 2005, 10:13
Ort: Sweden

Inläggav Johan Käll » 16 april 2011, 18:03

den lilla hjälmen, som på engelska brukar kallas 'skullcap' är nog bäst för bågskytt kan jag tänka mig. De är nog gjorda som en 'innerhjälm', på samma sätt bascinetten var en hjälm att bära under tunnhjälmen. Man var inte för fin för att ha både två eller tre hjälmar på sig under 1300 tal om man trodde det skulle gå vilt till.

Skullcap är ovanlig bland återskapare och skulle vara kärt att se på fältet.



Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll
 
Inlägg: 1644
Blev medlem: 28 februari 2003, 01:30
Ort: Sweden

Inläggav Alex Nordin » 16 april 2011, 18:08

Cederqvist, vad finns det för källor på kittelhattar med utmejslade brätten under 1300-talet? Jag har varken sett det i bildmaterialet eller bland fynd, så jag ser fram emot att bli överraskad.

Mvh
Alex
Alex Nordin
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 8 november 2003, 19:03
Ort: Sweden

Inläggav Cederqvist » 16 april 2011, 22:16

då ska jag se om jag kan leta fram bilden, risken finns att jag får hänvisa till nån bok då jag saknar scanner.
Cederqvist
 
Inlägg: 104
Blev medlem: 4 april 2009, 08:44
Ort: Sweden

Inläggav Fredrik Johansson » 18 april 2011, 20:00

[/quote]
Man kanske också kan tänka sig att nya influenser kom ganska så fort till Gotland i och med Hansan. Detta borde gälla både vapen och klädesmode
/Uffe
[/quote]

Jo, gutarna var nog tämligen uppdaterade vad gäller utrustning.
Med tanke på öns placering ska man kanske även titta efter fynd från Polen och Baltikum (detta var ju före Kalla krigets Järnridå...), än fynd från Irland eller Italien.
Fredrik Johansson
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 8 mars 2004, 21:18
Ort: Sweden

Inläggav Johan Käll » 19 april 2011, 08:36

vi trodde samma sak, men att dömma av det ringa bildmaterial vi har kombinerat med fynd, verkar man märkligt nog inte använt slaviska/ryska rustningar. Kanske av rädsla för att i stridens hetta bli tagen för motståndare?
I Erikskrönikan görs en sak av att en tar på sig 'ryssrock' för att ägna sig åt lite diversiv verksamhet.
Å andra sidan kan fynden av lamellrustningar i gravarna tyda på inflytande från öst. Det är en klurig fråga.

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll
 
Inlägg: 1644
Blev medlem: 28 februari 2003, 01:30
Ort: Sweden


Återgå till Rustningar



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net