Ringbrynja - fjäderstålsringar från korps?

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Ringbrynja - fjäderstålsringar från korps?

Inläggav mudde » 31 januari 2012, 20:24

Hej!

Tänkte köpa lite ringar till ringbrynja och har lite frågor till er som kan lite mer:

Är det någon som köpt fjäderstålsringar från korps och vet om kvaliten är bra? Sluter de bra eller är det mycket jobb med två tänger som krävs med dubbla tänger?

Mailade och frågade dom eftersom hemsidan inte säger mycket och de använder ringar från en egen tillverkare (alltså inte spiros) med godstjocklek 1,3mm.

Har ni annars tips på andra ställen som säljer bra fjäderstålsringar till rimligt pris (8mm ID) och gärna inte tokdyr frakt?

Tack på förhand!
mudde
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 31 januari 2012, 20:15
Ort:

Inläggav Lillith » 31 januari 2012, 22:27

Jag har använt korps ringar och är nöjd med dom. Jag tycker dom sluter bra (så när som på någon enstaka defekt ring, men det är inte många, kanske 1 på 500-nånting) och stigningen är inte farlig.
Lillith
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 8 april 2006, 10:08
Ort: Sweden

Inläggav mudde » 2 februari 2012, 17:42

Tack för svar! Blir nog dom för mig då.

Hur många ringar kommer jag behöva (8mm/1,3mm)?
25000 ringar bör väl räcka till lårlång modell utan långa ärmar?
mudde
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 31 januari 2012, 20:15
Ort:

Inläggav Vendel » 2 februari 2012, 18:17

Beror lite på hur stor man är =)

http://www.uppsalarus.se/
Vendel
 
Inlägg: 811
Blev medlem: 22 september 2005, 00:35
Ort:

Inläggav Lillith » 3 februari 2012, 00:00

Och vilken teknik man bygger i.

Men det har inte varit någon större skillnad i färg eller kvalité från gång till gång jag handlat ringar, så håller dom fortfarande samma standard bodre du utan problem kunna köpa till fler ringar i efterhand om du får slut på dom.
Lillith
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 8 april 2006, 10:08
Ort: Sweden

Inläggav mudde » 3 februari 2012, 22:24

Tänkte bygga i vanlig 4:1, herrstorlek medium. Blir nog beställning nu i helgen på 25000 ringar och tång (tror de har ett bra set med 20000+tång billigt).

Är det något mer jag glömt som är bra att ha för att börja bygga?
mudde
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 31 januari 2012, 20:15
Ort:

Inläggav Lillith » 4 februari 2012, 09:01

Jag har haft rätt mycket nytta av en nålmagnet (en liten stark magnet på ett teleskopisk skaft) for att "hämta" förrymda ringar som flugit iväg och landat på konstiga ställen. Men om man är lite mindre klantig än jag och låter bli att skjuta iväg ringarna så ofta är det överflödigt. =)

Gör man något avancerat där man behöver markera ringar för att hålla koll på var ökningar och sånt ska vara, kan man använda rörpärlor/indianpärlor (såna där man gör pärlplattor av) man skurit upp på ena sidan. Man bara fnäpper på dom på rätt ring, så sitter dom där tills man pillar loss dom igen. Men gör man bara raka stycken är det också överflödigt.

Annars räcker det en med en bra tång och tålamod för att bygga brynja av fjädersålsringar.
Lillith
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 8 april 2006, 10:08
Ort: Sweden

Inläggav Ottomannen » 6 februari 2012, 17:41

Dagens stalltips är också att skaffa en låsringstång istället för att bråka med dubbla tänger. Det är en tång med mycket smala käftar och som är "felvänd", dvs man trycker isär käftarna när man klämmer på tången. Denna tång används för att öppna en ring precis lagom mycket för att kunna trycka in en annan. Jag har byggt en del grejer i fjäderstål och anser att det går mycket snabbare än med dubbla tänger.

Här är Clas Ohlsons variant, kostnad 99 kronor.

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =164572817
Ottomannen
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 22 mars 2011, 12:47
Ort: Sweden


Återgå till Rustningar



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron