Radialklyvda brädor för Vikingasköldar?

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Inläggav arwid » 13 juli 2012, 13:39

Varför skall du använda lind? Funkar inte furu eller gran?
arwid
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 5 april 2003, 09:24
Ort:

Inläggav Edvin » 14 juli 2012, 00:09

Rundskölden från Trelleborgen är i furu om jag minns rätt så kör på det om du vill.

---------------------------------------
<b>Audhumbla Hantverk</b>
http://www.facebook.com/Audhumbla.se
---------------------------------------
Edvin
 
Inlägg: 1391
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:36
Ort: Sweden

Inläggav arwid » 14 juli 2012, 02:34

Skulle bli väldigt intresserad om det fanns något fynd av vikingatida rundsköldar i lind. Vad jag vet har de bara hittats i gran och fur, så det skulle vara bra att veta till min D-uppsats senare.
arwid
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 5 april 2003, 09:24
Ort:

Inläggav Edvin » 14 juli 2012, 09:18

Lind i sköldar är omnämnt i Völuspá som "lindiskjöldr". Jag vet inte om det finns fysiskt bevarade sköldar i lind men det är inte omöjligt.

---------------------------------------
<b>Audhumbla Hantverk</b>
http://www.facebook.com/Audhumbla.se
---------------------------------------
Edvin
 
Inlägg: 1391
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:36
Ort: Sweden

Inläggav arwid » 14 juli 2012, 12:41

Jo jag vet att de omnämns flera gånger som gjorda av Lind, därför är det så fascinerande att inga av de men hittat är gjorda av det. Då måste man nämligen börja fråga sig om Lind var något som eftersträvades men som väldigt sällan fanns, eller om det helt enkelt var ett namn som användes? Tillgången till lind är ju betydligt större längre söderut, och mig veterligen finns det bara ett exempel på andra träslag än gran och fur, och det är ek som hittats på en Dansk sköldbuckla. Sedan är frågan varför man skulle vilja göra en sköld i ek då det bara är tungt och hårt..
arwid
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 5 april 2003, 09:24
Ort:

Föregående

Återgå till Rustningar



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net