[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Träblås

Träblås

Detta forum är till för diskussioner kring forntidens och medeltidens musik, samt dans.

Träblås

Inläggav Maurenon » 13 augusti 2003, 21:40

Hej!

Jag funderar på att börja spela ett medeltida träblåsinstrument
av typ skalmeja/kornamus/pommer/krumhorn etc. Varför? Därför att
jag helt enkelt älskar deras nasala ljud! Jag har en del skivor där man kan till viss del kan höra hur de olika instrumenten låter.
Däremot så är det svårt att veta vilken storlek på instrument som
används. Det jag är ute efter är ett instrument som har den nasala
klangen, men som inte låter för "skränigt" sas. Anledningen till
detta är att jag eventuellt skall försöka mig på att använda instrumentet i fråga i ett rock/metalband. Kan alt storleken vara
en passande storlek då? Förutom bandet så tänker jag kanske
använda det i sitt "rätta" sammanhang dvs i medeltidsmusik, samt
till min egen solomusik vilken är så vrickad att jag inte orkar
gå in på hur den låter här...[:p]

Efter att ha letat på internet så har jag funnit att Kornamusen kanske
skulle passa mig eftersom den enligt vad jag läst har ett delikatare ljud än t ex krumhornet samt att den passar väl ihop med sång. Finns det någon sida på nätet där de olika träblåsinstrumenten och i synnerhet då kornamusen demonstreras?

Fredmans musik verkar ha en hel del dylika instrument från den
vad jag tror välrenommerade tillverkaren Moeck. Är dessa instrument
något att ha?

Finns det en sida på internet där begagnade medeltidsinstrument
säljs eller måste jag förlita mig på kompisars kompisars kompisar?
Eller skall man kanske inte köpa dylika instrument begagnade?

Hur svårspelad är t ex en Kornamus? Jag kan spela hjälplig blockflöjt,
kan läsa noter samt är hyggligt musikalisk i allmänhet.

Jag vore hemskt tacksam om någon kunnig person vet svaret på
dessa spörsmål.

Tack på förhand!

/Maurenon
Maurenon
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 augusti 2003, 21:18
Ort:

Inläggav falsobordone » 18 augusti 2003, 19:08

Hej Maurenon! Jag ska försöka att reda ut begreppen. Vi kan börja med att konstatera den stora skillnaden mellan skalmeja/pommer och krumhorn/kornamus: på en skalmeja (pommer är bara ett annat namn) har du rörbladet i direkt kontakt med munnen (som en modern oboe) medan rörbladet på krumhorn/kornamus sitter inkapslat. För en nybörjare är det lättare att spela med inkapslat rörblad (det är i princip bara att "tuta och köra"!) men ger samtidigt mycket mindre möjligheter till tonbildning, klangfärg, styrka, intonation etc. En bra skalmejspelare kan spela både mycket svagt och mycket, MYCKET starkt medan en krumhornspelare är fast i samma volym! Om du vill höra riktigt bra skalmejspel rekommenderas vilken skiva som helst med tyska gruppen "Les Haulz et les Bas" ().
En annan skillnad mellan skalmeja och krumhorn är hur instrumenten är borrade. Skalmejan är koniskt borrad (har formen av en tratt) medan krumhornet är helt cylindriskt; detta påverkar också ljudet (blir svagare med cylindrisk borrning).
Det finns också en korsning mellan skalmeja och krumhorn som kallas för "rauschpfeife" eller "schreierpfeife", ibland kallat "skränpipa" på svenska. Det är en skalmeja, koniskt borrad men spelas med kapsel; det går alltså även här bara att spela i en volymnivå: STARK!!

För att återgå till din frågeställning; volymskillnaden mellan kornamus och krumhorn är väldigt individuell mellan olika byggare och beror mest på om plaströrblad (svagare) eller trärörblad (starkare) används. Till skalmeja används alltid trärörblad. Obs att trärörblad (även på krumhorn)måste blötas ett tag innan man börjar spela, helst stå i ett glas vatten ett par minuter innan.
Att lära sig spela kornamus eller krumhorn är inte så svårt, greppen är nästan identiska med blockflöjt. Det som skiljer är själva anblåsningstekniken - krumhorn kräver betydligt mer av munmusklerna och i början orkar man inte spela mer än några minuter åt gången.

Moecks instrument är som regel bra. Jag känner tyvärr inte till någon sida på nätet med begagnade medeltidsinstrument! Mer information om krumhorn finns här:

Bra att känna till är också att krumhorn främst är ett renässansinstrument avsett att spelas i ensemble; det finns nästan inga avbildningar av krumhorn före 1500-talet. Kornamuser är ännu mer sällsynta, medan skalmejor syns flitigt ända från 1200-talet, både som solistinstrument och i ensemble.

Lycka till och hoppas du hittar rätt i instrumentdjungeln!
Mvh
Erik A-U / Falso
falsobordone
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 28 juli 2003, 21:29
Ort: Sweden

Inläggav Maurenon » 21 augusti 2003, 15:52

Tackar så mycket!

Nu fick jag lite att fundera på [8)]

Vet du förresten om renaissance workshops
byggsatsinstrument är något att satsa på?
Blir det vettiga instrument av dessa byggsatser?


/Erik N (Maurenon)
Maurenon
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 augusti 2003, 21:18
Ort:

Inläggav falsobordone » 21 augusti 2003, 17:34

MIn erfarenhet av Renaissance Workshops-byggsatserna är att de är lite ojämna, vissa exemplar är av bättre kvalitet än andra. Jag skulle säga att deras "Glastonbury-pipe"-byggsats (egentligen bara ett annat namn på en alt-kornamus i F) är mest prisvärd, följd av kornamusorna och sist krumhornen. Själva byggandet är inte så svårt om man har lite "träslöjdsvana". Det kan vara lite lurigt att få på klaffarna men själva borrandet av fingerhålen är ganska enkelt. Jag tycker själv att deras plaströrblad är bättre och mer pålitliga än trärörbladen men instrumenten blir ju också lite tystare.
falsobordone
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 28 juli 2003, 21:29
Ort: Sweden

Inläggav Maurenon » 23 augusti 2003, 14:53

Då vet jag. Funderar på att ta en tripp till Fredmans för
att provspela diverse instrument. Det vore ju dumt att köpa
något som man sedan upptäcker att det inte alls var vad man
var ute efter.

En sista fråga. Min flickvän funderar på att köpa renaissance´s
weekenderharpbyggsats. Har du någon erfarenhet av denna?

Tack än en gång!

/E
Maurenon
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 augusti 2003, 21:18
Ort:

Inläggav arwid » 23 augusti 2003, 21:43

Då kan jag passa på att fråga en fråga som ni är inne på nästan samma sak:

Var hör då bombard hemma i för "ljudklass" skalmeja eller krumhorn?
Och när börjar de dyka upp?

Mvh

Arwid
arwid
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 5 april 2003, 09:24
Ort:

Inläggav falsobordone » 23 augusti 2003, 21:46

Nej, jag vet tyvärr inget om harpbyggsatsen. Jag vill minnas att min harpbyggande vän Johan Hedvall inte var så positiv men han bygger ju å andra sidan själv... jag skulle tro att det blir ett helt OK nybörjarinstrument men frågan är om den är prisvärd, jag har för mig att den är ganska dyr. Det bästa är väl om de eventuellt har ett färdigbyggt exemplar hos Fredmans så att man kan pröva, något jag i och för sig tvivlar på.
Lycka till!
/ Erik A-U
falsobordone
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 28 juli 2003, 21:29
Ort: Sweden

Inläggav Maurenon » 24 augusti 2003, 13:37

Då vet jag!

Tack så hemskt mycket för all hjälp!

[8D]

/E
Maurenon
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 augusti 2003, 21:18
Ort:

Inläggav Falköga » 6 oktober 2003, 10:08

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by arwid</i>

Då kan jag passa på att fråga en fråga som ni är inne på nästan samma sak:

Var hör då bombard hemma i för "ljudklass" skalmeja eller krumhorn?
Och när börjar de dyka upp?

Mvh

Arwid
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hej Arwid

Bombard är som skalmejan ett gammalt turkiskt arméinstrument. Starkt som skalmejan och okänsligt som krumhornet. DVS man kan mest spela starkt. Bombarden har en nonas omfång, med möjlighet till överblåsning på några toner. Ett kul och personligt instrument om än hårdblåst! Inget finlir alltså. Där är ju skalmejan betydligt skojigare. Krumhornet är ju ett utpräglat ensembleinstrument så det är inte heller nåt man sitter och lirar för sig själv på.
Falköga
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 september 2003, 08:05
Ort:

Inläggav Daniel G » 7 oktober 2003, 11:03

Ett bra ställe att köpa både instrument och byggsatser är The Early Music Shop. http://www.e-m-s.com/cat/catstart.html
Vänner till mig har köpt bland annat harpa och rankett i byggsats där och är nöjda med dem.
Daniel G
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 6 oktober 2003, 13:03
Ort: Sweden

Inläggav falsobordone » 8 oktober 2003, 01:34

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by arwid</i>


Var hör då bombard hemma i för "ljudklass" skalmeja eller krumhorn?
Och när börjar de dyka upp?

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

"Bombard" kan också vara en benämning på skalmejor modell större (främst alt och tenor), men oftast menas ett mindre (sopran/sopranino) rörbladsinstrument som framför allt förknippas med bretagnsk och fransk folkmusik. Vanligaste stämningar är C och Bb. Och ja, den är STARK - antagligen det mest högljudda blåsinstrument det går att få tag på... så tänk inte ens på att skaffa en om du inte bor ute i skogen eller verkligen hatar dina grannar! (Såvida de inte tillhör den sällsynta minoritet som faktiskt tycker om dylika instrument...)

Skalmejan dyker upp på 1200-talet och har sin "glansperiod" på 14- och 1500-talen. Under medeltiden görs det ingen skillnad på "bombard" och "skalmeja" (som också går under dussintalet andra namn) och dagens bombard (om vi menar den bretagnska) är omöjligt att säga exakt när den fick sin nuvarande form, kanske redan på 1300-talet och kanske först på 1800-talet...

Mvh
Erik A-U / Falso
falsobordone
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 28 juli 2003, 21:29
Ort: Sweden

Inläggav arwid » 8 oktober 2003, 11:58

Skulle inte vara fel att ha en bombard, min granne "spelar" fiol på lördags mornar...

/
Arwid
arwid
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 5 april 2003, 09:24
Ort:

Inläggav Varja » 11 augusti 2004, 11:13

Halloj!
Har letat rätt på den här gamla mysiga tråden som passar mina funderingar rätt bra! Jag har bestämt mig för att köpa mig en skalmeja men är lite fundersam på hur svårt det är att hantera rörbladen. Ok de ska läggas i blöt först och sådär men sen då? Är det svårt? Jag har spelat diverse olika blåsinstrument men aldrig tidigare något med rörblad i så hela begreppet är rätt främmande för mig.
Varja
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 3 februari 2004, 14:17
Ort: Sweden

Inläggav Arnaud Guillaume » 11 augusti 2004, 11:34

Jag lärde mig spela (nåja, _låta_ i alla fall) på en oboe utan alltför mycket problem, och jag spelar normalt cello. Så det borde inte vara några problem för dig heller.
Arnaud Guillaume
 
Inlägg: 324
Blev medlem: 31 mars 2003, 10:39
Ort: Sweden

Inläggav Varja » 11 augusti 2004, 11:40

Tack! *andas ut* Låter bra! Då så! Då kör vi!
Varja
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 3 februari 2004, 14:17
Ort: Sweden

Nästa

Återgå till Historisk musik och dans



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron