Arabisk medeltidsmusik?

Detta forum är till för diskussioner kring forntidens och medeltidens musik, samt dans.

Arabisk medeltidsmusik?

Inläggav Ceallach » 12 augusti 2009, 14:22

Jag håller på att återskapa en arabisk dräkt, ca 1200-tal för tillfället, och skulle gärna ha lite arabisk medeltidsmusik att lyssna på.

Är det någon som känner till något band eller så, så vore det jätteroligt!

Hör av er vettja!
Ceallach
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 6 februari 2009, 12:25
Ort: Sweden

Inläggav Bergatroll » 12 augusti 2009, 18:21

Det finns ett band/konstellation/kollektiv eller vad det nu är som heter Al Andaluz Project som kör något som skulle kunna vara arabisk medeltidsmusik.
Bergatroll
 
Inlägg: 74
Blev medlem: 19 oktober 2006, 13:03
Ort: Sweden

Inläggav Vesuvius » 12 augusti 2009, 21:34

Jag har två rekommendationer, dels var det en cd som heter orient-occident eller nåt liknande med medeltidsmusik och arabisk musik (vet inte om den arabiska musiken är senare, dock). Men, om du inte är så kräsen men gillar det allmänna groovet så säger jag bara: L'Ham de Foc. Katalansk arabiskinspirerad folkrock. Finest there is, faktiskt!
Vesuvius
 
Inlägg: 797
Blev medlem: 2 april 2004, 19:46
Ort: Sweden

Inläggav Olof den gladlynte » 12 augusti 2009, 22:10

Jag har skaffat denna cd: http://www.naxosdirect.se/3CD-BOX-Time- ... 503192-94/ Cd3 har en del arabisk musik fråm medeltiden tror jag (Tyvärr kan jag inte hitta cd:n just nu) En riktigt bra cd! Kan rekommenderas.
Smakprov finns här: http://www.emusic.com/album/Shirley-Rum ... 09153.html
Olof den gladlynte
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 6 mars 2007, 14:06
Ort: Sweden

Inläggav Vulgaris » 13 augusti 2009, 20:34

Arabisk medeltidsmusik?
Arabisk musik har ju inte genomgått samma utveckling som västerlänsk musik
och är således ännu ganska "medeltida". Då menar jag ju inte rai och annan arabisk popmusik som man hör på kebabhak. Jag skulle säga att klassisk egyptisk eller algerisk folkmusik låter i stort sett likadant som för 700 år sen. Man använder ju exakt samma instrument som Oud, skalmeja, rebab etc.
Hitta nån grupp som spelar traditionell arabisk musik på tex Oud, flöjter, slagverk så har du livs levande arabisk medeltidsmusik!
Annars kan jag tipsa om den Marockanska sångerskan Amina Aloui, hon sjunger arab-Andalusisk och även lite Europeisk medeltidsmusik.
Vulgaris
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 12 augusti 2009, 10:28
Ort: Sweden


Återgå till Historisk musik och dans



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net