Sämskning

Ett forum om hantverk i läder, t ex skor, väskor, pungar.

Sämskning

Inläggav heca » 15 mars 2004, 15:10

Hej,

Är det någon som vet hur gammal sämskningstekniken är? går allt skinn att sämska? Oftast hör man ju talas om älgskinn i sådana sammanhang.

mvh

heca
heca
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 29 november 2003, 14:48
Ort: Sweden

Inläggav Ny Björn » 15 mars 2004, 15:50

Det är främst skinn med svag narv (t.ex. älg & rådjur) som sämskas om man kikar på traditionella kulturer utanför Västeuropa. Annars kan du sämska det mesta. Sämskens "textila" egenskaper och slitstyrka brukar anses vara det som gjort att den kom till användning i dräkten även här. Tekniskt sett så är en sämsk fettgarvad och det finns spekulationer om att sämskning användes av t.ex. Samerna men sedan glömdes bort till förmån för barkgarvning (sämskning brukar anses mer förenligt med en nomadiserande livsstil).

Hur tidigt sämsk förekommer? ingen aning. Problemet är att nästa alla skinn kan "kombinationsgarvas" med gott resultat. Goda bevaringsförhållanden för arkeologiskt läder är oftast synonymt med en garvande miljö - skinnet "omgarvas" i marken och blir vegetabilt garvat av humussyror o.dyrl. Det som bevarats ovan jord från historisk tid har jag mindre koll på.

/N B
Ny Björn
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 16 september 2002, 21:35
Ort: Sweden

Inläggav Arild Krake » 15 mars 2004, 19:28

Vad jag kan säga på rak arm är att sämskat skin användes årminståne så tidigt som på 1600-talet här i Norden. Sen är jag på lite svagare mark men jag har för mig att Elisabet I av England hadde ett par stövlar av semskskinn men kan även ha varit av mocka, de är förövrigt bevarade.

Ludvig
Arild Krake
 
Inlägg: 1320
Blev medlem: 29 november 2002, 20:50
Ort: Sweden

Inläggav Eva Andersson » 16 mars 2004, 09:00

En av Sturarna hade sämskskinnsbyxor i pluderhosorna, så var vi nere på 1500-talet [:)]

Eva
Eva Andersson
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 17 december 2002, 23:48
Ort: Sweden

Inläggav Arild Krake » 16 mars 2004, 12:10

Aj. Nedrans det visste jag ju egentligen ;(

Ludvig
Arild Krake
 
Inlägg: 1320
Blev medlem: 29 november 2002, 20:50
Ort: Sweden


Återgå till Läderhantverk och skor



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron