Infärgning av skinn

Ett forum om hantverk i läder, t ex skor, väskor, pungar.

Infärgning av skinn

Inläggav Martina » 4 juni 2004, 20:07

Skall sy pälsvantar men skinnet är ganska fläckigt på baksidan. Vilka olika (historiska) infärgningssätt kan man använda sig av? Barkskrubbning, t.ex, hur går det till? Och hur gör man med järnfilspån?

/Martina
Martina
 
Inlägg: 1334
Blev medlem: 16 december 2002, 17:57

Inläggav Karin » 4 juni 2004, 21:19

För att färga läder svart (mörkgrått) slänger man i järnfilspån eller lite rostigt järnskrot i en hink tillsammans med en skvätt ättika. Efter några dygn kan man lägga i lädret, som tar åt sig färgen efter något dygn. (Mängder och tider kommer jag egentligen inte ihåg, så jag gissar.)

Karin
Karin
 
Inlägg: 1273
Blev medlem: 5 januari 2003, 13:41
Ort: Sweden

Inläggav Ny Björn » 5 juni 2004, 00:39

Vilken färg vill du ha?

/N B
Ny Björn
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 16 september 2002, 21:35
Ort: Sweden

Inläggav Martina » 5 juni 2004, 11:22

Färg spelar inte någon större roll, faktiskt. Bara det blir någon!
Karin: Du skulle bara våga slänga mitt fårskinn i en hink med ättika! Det var infärgning av köttsidan på skinn jag var ute efter om jag uttryckte mig otydligt. Själva pälsen skall fortfarande vara vit. Men det var jättebra att få reda på hur man gör med läder, för jag har tänkt sy svarta skor någon gång i framtiden!
Har förresten sett indigofärgade fårskinnsvantar på bild, de var otroligt läckra. Tyvärr från artonhundratalet.

/Martina
Martina
 
Inlägg: 1334
Blev medlem: 16 december 2002, 17:57

Inläggav Karin » 5 juni 2004, 11:30

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martina</i>


Karin: Du skulle bara våga slänga mitt fårskinn i en hink med ättika! Det var infärgning av köttsidan på skinn jag var ute efter om jag uttryckte mig otydligt. Själva pälsen skall fortfarande vara vit.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Du frågade hur man gör med järnfilspån. Jag har glömt vad ättika gör med ull. Man kanske kan pensla på skinnsidan med "järnlösningen"?

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Har förresten sett indigofärgade fårskinnsvantar på bild, de var otroligt läckra. Tyvärr från artonhundratalet.

/Martina
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Låter fantastiskt snyggt. Snälla, hitta belägg för det från 1400-talet.

Karin
Karin
 
Inlägg: 1273
Blev medlem: 5 januari 2003, 13:41
Ort: Sweden

Inläggav my_mmy » 5 juni 2004, 22:48

Du kan definitivt pensla pa det - en bekant fargade in sitt balte pa det viset. Attiksblandningen ser brun ut, och nar du har penslat pa den sa reagerar den med syret och blir svart.

lycka till!

/maggie
my_mmy
 
Inlägg: 422
Blev medlem: 25 mars 2003, 07:41
Ort: New Zealand


Återgå till Läderhantverk och skor



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net