Jag har försökt göra mitt andra par medeltida skor nu, efter mönstret " Remsko från Hedeby" i Skoboken (sid 28). Tyvärr funkar det inte för mig, är det någon annan som sytt samma mönster och har erfarenhet av just detta mönster??
Mitt problem (samma på bägge skorna i paret) är att omkretsen på sulan verkar vara mycket större än omkretsen på ovanlädret. Jag har sytt ihop ovanlädret ovanpå foten med sadelmakarsöm. Jag har sytt ihop hälen med kant-i-kant-söm (eget val). När jag började fästa sulan vid ovanlädret vid tån tyckte jag att det kvar knepigt (eftersom det ligger läder från ovansömmen i vägen) men hela felet kan knappast bero på detta. Sen har jag fortsatt sy från tån på bägge sidorna mot hälen, och försökt sträcka ovanlädret, men när jag stannat halvvägs mot hälen så ser jag tydligt på bägge skorna att ovanlädret inte kommer att räcka till. Jag skulle uppskatta att det fattas ca 3 - 4 cm på ovanlädrets omkrets.
Frågan är nu om det är jag som klantat mig på nåt sätt eller om mönstret inte är pålitligt. Vad är er erfarenhet av just detta mönster? (Jag har mätt och räknat på mitt förminskade mönster (jag har stl 39) och det stämmer, sulan och ovanlädret är förminskade med samma korrekta procent från originalmönstret.)
Vad kan jag göra för att fixa detta? Allra enklast verkar vara att ta upp hälsömmen och lägga i en bit läder där, ca 3 - 4 cm bred. Jag tror inte att sulan är för stor för min fot, de ser ut att passa ganska bra ihop, så felet verkar ligga i ovanlädret.
Kloka och hjälpsamma svar mottages med stor tacksamhet! Det vore kul att ha skorna klara till (eller under) Hantverkslägret...
/ Vicki / Deirdre