järnbad som blir blått istället för svart

Ett forum om hantverk i läder, t ex skor, väskor, pungar.

järnbad som blir blått istället för svart

Inläggav Izack » 6 december 2009, 14:38

Första gången ja har stött på dehär problemet men de är skinn jag inte använt förut så vet inte om de kan ha med de att göra men nån som har nån ide på vad de annars kan vara?
skinnet blir alltså mer blåaktigt än svart
Izack
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 1 december 2009, 15:50
Ort: Sweden

Inläggav Mikkel Frederiksen » 6 december 2009, 15:16

Jeg har også været ude for at et stykke læder er blevet mere blåt end sort, når jeg har farvet med jern.
Det blev dog sort da det blev smurt med fedt.

Jernet vil altid være i retning af en blåsort farve. Jeg tænker at hvis læderet er en lys nuance og farvebadet lidt fortyndet, vil farven blive mere blå.
Mikkel Frederiksen
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 4 juli 2007, 22:13
Ort: Denmark

Inläggav Izack » 6 december 2009, 16:25

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mikkel Frederiksen</i>

Jeg har også været ude for at et stykke læder er blevet mere blåt end sort, når jeg har farvet med jern.
Det blev dog sort da det blev smurt med fedt.

Jernet vil altid være i retning af en blåsort farve. Jeg tænker at hvis læderet er en lys nuance og farvebadet lidt fortyndet, vil farven blive mere blå.


<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Min danska är inte den bästa så måste bara fråga om ja förstog rätt [:)] de skulle alltså kunna vara så att jag helt enkelt behöver mer stålull och ingredienser i badet för att de ska bli svart? dehär är första gången ja färgar såhär ljust skinn så de låter ju ganska logiskt
Izack
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 1 december 2009, 15:50
Ort: Sweden

Inläggav Mikkel Frederiksen » 6 december 2009, 16:58

Prøv at lade skindet tørre og giv det lidt fedt. Se om det ikke bliver sort af det.

Ellers kan du lave et farvebad af jernvitriol, vand og lidt eddike. Det farver rigtig godt og giver en ret mørk farve. Det har jeg gjort med succes.
Husk blot at skylle læderet meget grundigt bagefter. Ellers vil der dannes krystaller på læderet mår det tørrer. Du kan evt. pensle farven på for at undgå dette.
Mikkel Frederiksen
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 4 juli 2007, 22:13
Ort: Denmark

Inläggav Johan Käll » 6 december 2009, 18:59

Mina skinn blir som oftast blåaktiga. När de fettas in ordentligt blir de svarta sen.



Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll
 
Inlägg: 1644
Blev medlem: 28 februari 2003, 01:30
Ort: Sweden

Inläggav Micke D » 7 december 2009, 07:09

Det blir även rätt stor skillnad på om man bara penslar på eller om man genomfärgar skinnen.
Micke D
 
Inlägg: 352
Blev medlem: 28 oktober 2002, 19:51
Ort: Sweden

Inläggav Izack » 7 december 2009, 12:29

Ok, nu har ja ju lite tips på vad man kan göra så ska testa fetta in och göra badet lite starkare till nästa infärgning

skinnen är genomfärgade
Izack
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 1 december 2009, 15:50
Ort: Sweden

Inläggav Karin » 8 december 2009, 11:23

Jag har märkt att det också beror på vad man har för järn i badet. En rostig fil ger mer gråsvart och stålull mer blåsvart.

Karin
Karin
 
Inlägg: 1273
Blev medlem: 5 januari 2003, 13:41
Ort: Sweden

Inläggav Vendel » 8 december 2009, 16:56

Jag har använt både stålull och blötjärnsbitar på olika läder och skinn och alltid fått samma resultat, lakritssvart. Kan det vara så enkelt att ni använt för lite järn/stålull och/eller låtit skinnet ligga i för kort tid?

Vänligen,

/Ville
Vendel
 
Inlägg: 811
Blev medlem: 22 september 2005, 00:35
Ort:

Inläggav Eric Hejdström » 8 december 2009, 17:10

Det som gör skillnaden är om lädret ligger i direkt kontakt med järnskrotet i badet eller mest flyter runt i vätskan. Testa att lägga en blöt läderbit på en rostig plåt. Det blir svart, väldigt svart. Och väldigt fort.
Eric Hejdström
 
Inlägg: 1245
Blev medlem: 10 november 2003, 19:26
Ort:

Inläggav Izack » 8 december 2009, 17:15

Har en hel del stålull i typ 2 paket i kanske 20l vatten, sen 5dl ren ättika (24%) och en hel del järnskrot, men kan tänka mig att en fil inte är helt fel, rostiga gammla knivblad kanske också kan va nåt.

re är garvade renskinn så dom är ju i princip vita från början. får ta å snoka reda på nån gammal rostig fil å lite sånnt skit å testa slänga i de med, eller kan de va bättre å göra ett nytt bad?
Izack
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 1 december 2009, 15:50
Ort: Sweden

Inläggav Arild Krake » 8 december 2009, 20:41

För att denna färgningsmetod ska fungera så måste skinnet vara garvat med garvsyra. Alungarvade eller fettgarvade skinn (dessa brukar vara vita) fungerar det inte med. Det är garvsyran och järnet som reagerar med varandra. Syran tillsätts bara för att få oxideringen av järnet att påskyndas. Jag har haft problem att få vissa skinn svarta men jag funderar på om de varit ytbehandlade med någonting så att färgen inte tagit. De kan även eventuellt ha varit kombinationsgarvade i detta fall med garvsyror och krom. Lädret får inte heller vara fettat för då fäster inte färgen bra, även vaxfläckar ska undvikas.

Ludvig
Arild Krake
 
Inlägg: 1320
Blev medlem: 29 november 2002, 20:50
Ort: Sweden

Inläggav Izack » 8 december 2009, 21:55

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arild Krake</i>

För att denna färgningsmetod ska fungera så måste skinnet vara garvat med garvsyra. Alungarvade eller fettgarvade skinn (dessa brukar vara vita) fungerar det inte med. Det är garvsyran och järnet som reagerar med varandra. Syran tillsätts bara för att få oxideringen av järnet att påskyndas. Jag har haft problem att få vissa skinn svarta men jag funderar på om de varit ytbehandlade med någonting så att färgen inte tagit. De kan även eventuellt ha varit kombinationsgarvade i detta fall med garvsyror och krom. Lädret får inte heller vara fettat för då fäster inte färgen bra, även vaxfläckar ska undvikas.

Ludvig
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Jo hänger med i de du säger men de blir ju färgat men mer blått än svart så tror inte de är de som är problemet, får se om de järnskrotet ja slängde ner ida gör nån skillnad, tog ur stålullen och slängde ner gammla rostiga yxhuven å lite sånnt
Izack
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 1 december 2009, 15:50
Ort: Sweden

Inläggav Vendel » 8 december 2009, 23:50

Yxhuvuden kommer nog att ta ganska lång tid. Använd järnflis eller andra mindre delar istället.

Lycka till.
Vendel
 
Inlägg: 811
Blev medlem: 22 september 2005, 00:35
Ort:


Återgå till Läderhantverk och skor



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron