Sida 1 av 1
Belägg för vikingatida tennbroderier

Postat:
18 november 2011, 15:44
av Ottomannen
Jag är inne på att pimpa lite vikingaprylar med tennbroderier á la samiskt hantverk. Problemet är att jag inte har en aning om vikingarna gjorde det, eller om det överhuvudtaget gjordes under vikingatid. Nån som läst eller hört något om detta?

Postat:
12 mars 2012, 19:36
av Rickard
Jag skulle nog rekomendera broderier i guldtråd eller i silvertråd, det finns det gott om exempel på från vikingatid. Tenntråd har jag däremot aldrig stött på.

Postat:
12 mars 2012, 21:59
av Edvin
Kolla att söka på "posament" så hittar du förhoppningsvis lite mer info om detta. Silvertråd verkar vara vanligast, tenntråd har jag inte sett.
---------------------------------------
<b>Audhumbla Hantverk</b>
http://www.facebook.com/Audhumbla.se
---------------------------------------

Postat:
12 mars 2012, 21:59
av Edvin
I Fornvännen står det lite om detta:
http://fornvannen.se/pdf/1980talet/1983_204.pdf
---------------------------------------
<b>Audhumbla Hantverk</b>
http://www.facebook.com/Audhumbla.se
---------------------------------------

Postat:
13 mars 2012, 11:38
av Rickard
Om man nu ska vara petig är broderi och possament inte samma sak. Två olika hantverkstekniker [:D] Men om man är intresserad av att dekorera sina vikingakläder med (ädel)metalltråd är possament en mycket god idé. Kan varmt rekomendera Rieke och hennes fantastiska hantverk!
http://www.silberknoten.de/de/index.php

Postat:
13 mars 2012, 14:30
av Vendel
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Rickard</i>
Kan varmt rekomendera Rieke och hennes fantastiska hantverk!
http://www.silberknoten.de/de/index.php
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Dito! Jag har beställt posament av Rieke tidigare hon är en helt fantastisk hantverkare och dessutom väldigt lätt att ha och göra med.
Om inte annat kan Riekes hemsida fungera som bra inspiration =)
/Ville
http://www.uppsalarus.se/

Postat:
19 mars 2012, 14:26
av Ottomannen
Tackar tackar!! Intressant!

Postat:
31 mars 2012, 23:25
av Haluarðr
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ottomannen</i>
Jag är inne på att pimpa lite vikingaprylar med tennbroderier á la samiskt hantverk. Problemet är att jag inte har en aning om vikingarna gjorde det, eller om det överhuvudtaget gjordes under vikingatid. Nån som läst eller hört något om detta?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
En mann ved navn Þorvaldr tinteinn levde på 900- tallets Island. I følge Norrøn Ordbok betyr tilnavnet: "tein (lang pinne, tynn liten stang) av tinn"
Tilnavnet bekreftes i et dikt i 19. kapittel av Kormáks saga, som en jo regner med er samtidig. I kapittel 17 sier Kormákr i et dikt (oversatt av Finnur Jónsson):
”Jeg kan ikke forstå det, kvinde, hvorfor du blev bortgiven til den tintrækker (tindráttar)” tindráttr= det å dra tinn ut (i stenger)
I kapittel 19 sier han i et dikt: ”Han, der er uvillig til sørejser, den feje, der tygger tin (es tin tannar)”
Her har vi altså et svært sikkert bevis for at tinntrekking var et norrønt håndverk, og at det ble gjort på samme måte (trukket med tennene) som Schefferus beskriver hos de svenske samene 700 år etter. Hva de brukte tinntråden til er derimot usikkert.

Postat:
3 april 2012, 21:09
av Haluarðr
Det skal og nevnes at det i 12. kapittel av Vatnsdœla saga nevnes at Ingimundr betaler tre samer tinn og smør mot at de drar på en åndelig oppdagelsesferd til Island, så kanskje også samene drev med tinntråddragning på denne tiden.

Postat:
4 april 2012, 15:43
av Ottomannen
Det var mycket spännande!! Tackar tackar!

Postat:
27 juli 2012, 16:12
av Christhoffer
Tittar just på Riekes arbeten. Jösses mycket man kan drägla över där.