Trattbägare?

Detta forum är till för diskussion om tillbehör, husgeråd, köksutrustning, tält, sängar och annat som inte hör till kläder och dräkt.

Trattbägare?

Inläggav Arild Krake » 9 september 2003, 15:45

Hej jag är intresserad av historiska billder eller källor på att man under vikingatiden drack ur det som i dag kallas för trattbägare. Jag kan nämligen inte dra mig till minnes att jag har sett någonting sådant. Men jag har däremot nyligen sett en bild från 1200taler på en i taket upphängd oljelampa som såg ut som en trattbägare. Kan det vara så att nyvikingar springer omkring och dricker mjöd ut oljelampor?

<center>Bild</center>
<center>Hugh of St. Victor: English ms. 13th c. </center>

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Angus Maciomhair » 9 september 2003, 16:05

Eller så var det munkarna som använde (hedniska) mjödbägare som oljelampor [;)]
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Ny Björn » 9 september 2003, 16:08

Mja - jag vet att det i vart fall finns en karolingisk avbildning av en man som håller en trattbägare i näven (utan veke...).
-skall rota i samlingarna och se efter närmare... -jag återkommer.

/N B
Ny Björn

Inläggav Ny Björn » 9 september 2003, 16:25

-Found it! På sidan 80 i L. G. Henricsons "Glas i svensk forntid" från 1990 finns en bild från en karolingisk kalender (november månad) som visar en man med krycka som tar en djup klunk ur en trattbägare.

Ursprunget är "Codex Reginensis latinus 438", även känt som "Das Martyrologium für Kaiser Lothar I" som nu bevaras i Vatikanen.

Jag tror att formen är universell - den fungerar utmärkt till båda syften.

/N B
Ny Björn

Återgå till Bostäder och husgeråd