Hej alla!
Detta är min första post här och jag misstänker att jag kanske postar i fel forum men jag hittade ingen lämplig rubrik riktigt...=)
Jo, jag har under en längre tid velat tillverka stall och sadelämnen till olika stränginstrument främst för gitarr då det är mitt eget <b></b>huvud instrument. Jag har några horn och lårben av älg som jag vill bearbeta men det som hindrar mig är att jag i princip inte vet ett smack om hur jag ska gå tillväga!
Jag har sökt på nätet och inte hittat någon guide eller beskrivning på hur man bearbetar materialen.
Det jag vill veta är följande:
<b>Hur delar man benen till lämpliga storlekar?</b>
Jag har funderat på en mindre bandsåg, men jag är rädd att ben och horn är aldeles för hårt för bandet, om det nu skulle fungera så undrar jag om det inte sliter/flisar benet och förstör strukturen?
<b>Hur bleker man benen?</b>
(kan man bleka horn?) om man vill ha de vitare, hört någån gång för väldigt längesedan att man kan använda väteperoxid(stavning?), funkar det, hur gör man och vart får man tag på det?
<b>Hur och vad använder man när man vill polera horn och ben?</b>
<b>Vilka verktyg rekomenderar ni att man ska använda för arbetet i de olika momenten?</b>
Har hört att metall verktyg ska gå bra, stämmer det?
Iså fall vilken typ av verktyg använder ni?
Andledningen till att jag vill krångla till det med att själv göra ämnena till mina gitarrer är att det är det ursprungliga materiallet som användes för och som har överlägsna ljudegenskaper, i dag sitter det plast och grafit ämnen på i alla gitarrer, förmodligen pga kostnadseffektivisering, men även om ett grafitämne kan ha egenskaper som liknar horn ganska bra så är det ändå inte i närheten ljudmässigt och dessutom så är gitarren ett instrument som skapats i harmoni med olika träslag och des tonala egenskaper i harmoni med tex stall och sadelämnen...och detta vill jag nu återskapa!=)
All hjälp, tips, förslag och info tages tacksamt emot!=)