av Lasse C » 11 april 2007, 15:45
Jag dristar mig att påstå att jag vet vad det är! Jag har nämligen sett en mackapär av likartat utförande i bruk. Det var kommentaren om att mojjen hittats i storköket som kickade igång mitt dammiga minne. (Mitt minne är som en stor gammal magasinslokal: Det finns <b><i>massor</i></b> av pryttlar överallt därinne - problemet är inventeringslistan... [;)])
Hur som helst: Det är ett handtag för att hantera varma plåtar, formar, etc i & ur ugnen.
De båda ”spröten” sticks in under plåten (eller vad det nu är) som stöd, den nedåtriktade ”tappen” sätts innanför kanten och så lyfter man. Haken på tappens utsida har rimligen använts över kanten på formar och liknande. Plåtens/formens tyngd gör att mojjen håller ett fast grepp om den tills den placerats så att tyngden släpper. Voilá!
Har inte en susning om hur gammal konstruktionen är, dock.
Visst, trepaneringinstrument, kastrationstång eller liknande hade kanske låtit häftigare och mer exotiskt, men ett smart köksredskap är väl inte fel, det heller? (Är för övrigt osäker på om såna där finns att få tag på idag.) Jag skulle nästan tro att det finns en murad ugn i huset (det borde det nästan göra i ett kök av den kalibern) som ni givetvis skall använda (?). I ert ställe skulle jag putsa upp mojjen, olja den och använda den!
Lasse C