Skyttemål för pilbåge

Detta forum är till för diskussion om tillbehör, husgeråd, köksutrustning, tält, sängar och annat som inte hör till kläder och dräkt.

Inläggav Olof den gladlynte » 28 december 2008, 16:24

Jag har tiggt åt mej ett par älghudar som ska sättas upp bakom tavlan så snart det blir vår...ser trevligare ut än nät och är klart billigare.

Olof
Olof den gladlynte

Inläggav Renika » 30 december 2008, 19:39

står de verkligen emot pilar? Möjligen från svagare bågar,men inte mot något kraftigare...

det bästa är förstås att träffa målet, men skjuter du armborst går pilarna rakt igenom även då...

Halmbalar i dubbla rader tar en hel del, särskilt om du skjuter båge. Kolla med en bonde i närheten!
Renika

Inläggav Olof den gladlynte » 31 december 2008, 11:42

Hudarna ska få hänga i överkanten men vara lösa i övrigt så de kan "fladdra"..

Olof
Olof den gladlynte

Inläggav Hamnede » 14 januari 2009, 22:00

Har du testat att skjuta mot dem så du vet att det står emot pilar? Grymt snyggt som skydd det håller jag med om. Var lyckas man tigga till sig älghudar för en billig penning?
Hamnede

Inläggav Olof den gladlynte » 14 januari 2009, 22:33

Nej jag vet inte om det fungerar ännu utan det blir test så snart våren kommer. Jag känner en del älgjägare så jag har fått tag i fyra hudar för totalt 50:- Normalt brukar de få 10-30:- per skinn så en del jaktlag bryr sig inte ens om att ta hem de från skogen.

Olof
Olof den gladlynte

Inläggav Hamnede » 21 januari 2009, 21:01

Oh, dags att kolla vem som numera basar för jaktlagen här i trakten
Hamnede

Inläggav Vargsyster » 13 februari 2009, 14:17

Jag är också mycket intresserad av en måltavla, dock för mer HK bruk och för att det svider i hjärtat vid tanken på att sikta på träd. Det bästa är om måltavlan är någorlunda portabel då jag behöver bära den med mig ut i skogen en bit för att kunna öva ostört (det är ganska mycket folk häromkring och vi har ingen egen tomt).

Någon som vet vart man kan vända sig för att se hur man tvinnar ihop måltavlor av halm? Tips på en bra hemsida? (Jag har testat att googla men kommer bara till husbyggen) Och vad kostar ett skyddsnät? Duger en spånskiva?

Ojsan, många frågor på en gång men jag hoppas att det finns nån som kan svara på dem i alla fall :)
Vargsyster

Inläggav Ostschnitzeln » 15 februari 2009, 21:05

När är inte jättebilliga, och inte heller överdrivet protabla. De är ganska tunga och ganska stora.
En spånskiva skulle jag inte skjuta på, den är för hård, dels att det blir jobbigt att dra ut pilarna och dels att pilarna går sönder.
Etafom är bra tavelmtrl om det inte måste vara HK. Relativt lättviktigt, så om man kan nöja sig med relativt liten yta (träffar bra) går det nog göra en portabel butt.
Kolla på Bågar och Pilar, de säljer allt möjligt. Du hittar dem via google.
Ostschnitzeln

Inläggav Olof den gladlynte » 18 maj 2009, 08:21

Nu har jag testat olika varianter av "pilnät". Först hängde jag upp gamla trasmattor...på 20m avstånd och med 40 pounds båge så stoppar inte mattorna utan pilarna bromsas men flyger igenom i 95% av fallen (pilspetsarna var av bodkintyp).
Nåväl, jag skaffade jutesäckar för att dölja mattorna och sedan hängde jag på de torra älghudarna. Tyvärr hade jag slarvat när jag spikade upp dem i höstas så de hade torkat ihop i ytterkanterna så de var dubbel, jag lyckades dock lägga ner dem på backen och trampa till dem så de blev hyfsat plana.
När jag nu testat med mattor och hudar så går det inte igenom några pilar....de hudar som kommer från älgoxarna stoppar pilarna på egen hand medans kalvhudarna inte räcker till själva utan behöver trasmattorna till hjälp.

Olof
Olof den gladlynte

Inläggav Lina Dahlman » 18 maj 2009, 11:55

En annan sak som man kan ha bakom tavlan är filtarna som används vid papperstillverkning. De är inte så snygga men de är otroligt bra ur pilstoppnings synpunkt. Jag har för mig att vår förening har fått flera stycken gratis från ett pappersverk. De måste ändå byta ut dem med jämna mellanrum.
Det negativa är dock att de är rätt fula och verkligen inte HK. Men det är billigt och funktionellt.

/Lina
Lina Dahlman

Inläggav Olof den gladlynte » 28 maj 2009, 19:43

Jag har just prövat en sådan filt som vi tänkt använda som en mer portabel variant. Samma förutsättningar som vid "älghudsnätet":
20 m avstånd, 40 pounds båge pilspetsar a la bodkin. Inte ens dubbla lager filt hindrar pilen att tränga igenom. Prövade även att luta filten 45 grader framåt men det gav ingen förändring. Är det pilspetsarna som gör skillnaden? Eftersom ni kan använda dessa med gott resultat? Iofs så flyger inte pilarna igenom helt obehindrat utan de flesta stannar kvar i filten men mer än 2/3 går igenom.

Olof
Olof den gladlynte

Föregående

Återgå till Bostäder och husgeråd