Medeltida tegelvägg!

Detta forum är till för diskussion om tillbehör, husgeråd, köksutrustning, tält, sängar och annat som inte hör till kläder och dräkt.

Medeltida tegelvägg!

Inläggav Runristaren » 4 februari 2008, 13:13

Återskpande handlar ofta om "framsida" om vad ögonen ser men sinnet inte vet, som tex maskin/industritillverkat "gammalt" tyg osv.
Jag är mitt uppi att skapa ett heligt kyrko/Tempelrum, vilket jag vill ge en känsla av att ha en huvudstomme av murat tegel.
Då användandet av heltegel inte är realistiskt både med tanke på pris och vikt, undrar jag om det är någon som har koll på vad marknaden har att erbjuda när det gäller "fusk" tegel[?]
Idealet vore att få tag på tunna (10-25mm) tegelsidor i äkta vara så att säga och inte någon färgad betongprodukt.
Att själv sitta å såga till av gammalt tegel känns en aning arbetsdrygt då jag lär behöva 50-?m2 till de synliga ytorna, valv å liknande. Är det någon som vet[?]

www.runristare.ax
Runristaren

Inläggav Edvin » 4 februari 2008, 13:37

Prova att söka efter "spiktegel". Det är vad man brukar kalla tunnt tegel eller tegelimitation.

Annars är http://forum.byggahus.se för hus- och hem vad HV är för fibulor och flotterande inslagsgarn.
Edvin

Inläggav Renika » 4 februari 2008, 15:17

Eller gör som man gjorde under medeltiden, putsa fusktegel! Tegel var för gotlänningar en dyr importvara så man fick fuska till det lite (finns att se än idag på vissa hus i Visby innerstad).
Renika

Inläggav Runristaren » 4 februari 2008, 15:18

Tack Edvin, ska genast kolla[:)]!

www.runristare.ax
Runristaren

Inläggav Runristaren » 4 februari 2008, 15:22

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Renika</i>

Eller gör som man gjorde under medeltiden, putsa fusktegel!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Njaää!

Det blir nog till att putsa fuskstengrund efter att jag isollerat betonggrunden utvändigt, men innomhus vill jag ha "äkta" vara för färgspelets skull[;)]!

www.runristare.ax
Runristaren

Återgå till Bostäder och husgeråd