Sy tält

Detta forum är till för diskussion om tillbehör, husgeråd, köksutrustning, tält, sängar och annat som inte hör till kläder och dräkt.

Inläggav Runristaren » 19 februari 2008, 09:06

Halvor, snygg och enkel funktion!

Nu ser jag inte riktigt vad det är för "stänganordning" men kommer du åt dessa på bilden, inifrån?
Mitt eget tält är tungt som om det vore byggt för gudar men va glad jag är att slippa de "trevliga" linorna utanför tältet[;)]

www.runristare.ax
Runristaren

Inläggav Lilliwin » 20 februari 2008, 23:43

Hej!
Med lutande gavlar behövs inga linor, och ingen tung ram heller, bara 3 pinnar. Men man förlorar förstås en del innervolym, och så måste man ha bra mark att slå ner pinnarna i.
Så här blev mitt geteld (med lodräta sömmar som inte läcker). Handsytt i tunt linnetyg, som tyvärr lider av sprayproblemet. Men inte mer än att ett tunt innertält borde fixa det!
Det går bra att både bära och sätta upp själv, och jag (186) har ståhöjd inuti. Plats för 2, men ingen dubbelsäng! :-)

Bild
Och så måste jag jobba på stängningsanordningen. Halvors lås verkar gedigna, men det tar väl en stund både att öppna och stänga?
Jag funderar på någon "lång-rem-genom-massa-öglor"-konstruktion...
Bilden är från Visby i somras, därför alla tält runtomkring!
Lilliwin

Inläggav Halvor » 21 februari 2008, 07:16

Stengningspatenten fungerer faktisk overraskende greit. Etter litt trening klarer man til og med å stenge med en hånd (mens den handre krampaktig holder fire danske øl) og stengning innenfra går forsåvidt greit det også. Til vanlig knapper man jo ikke helt opp uansett.

Halvor
Halvor

Inläggav Lilliwin » 21 februari 2008, 18:11

Har du någon detaljbild på dina spännen?
Lilliwin

Inläggav Göpa » 4 juni 2008, 10:26

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Runristaren</i>

Mitt eget tält är tungt som om det vore byggt för gudar men va glad jag är att slippa de "trevliga" linorna utanför tältet[;)]

www.runristare.ax

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Snacka om byggt för gudar! Det var det läckraste vikingatält jag någonsin vilat ögonen på! Kan man få beskåda det IRL i Saltvik i sommar??
Göpa

Inläggav Runristaren » 4 juni 2008, 11:38

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Göpa</i>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Runristaren</i>

www.runristare.ax

Snacka om byggt för gudar! Det var det läckraste vikingatält jag någonsin vilat ögonen på! Kan man få beskåda det IRL i Saltvik i sommar??

Göpa, jag tackar för dina ord, de värme hantverkarens hjärta[:)]
Risken är överhängande att du får se det på marknaden[;)]
Välkommen[:)]

www.runristare.ax
Runristaren

Inläggav Göpa » 4 juni 2008, 12:00

Tack!
Jag kommer att bo på Saltviksmarknaden tillsammans med vikingarna från Årsunda, så jag får hålla utkik efter ditt tält!
Göpa

Föregående

Återgå till Bostäder och husgeråd