<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Raymund</i>
Är det någon som har nån koll på hur gammalt bruket av fnöske är?
/R
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ismannen som hittades infrusen i en glaciär i Alperna verkade ha med sig fnöske och flinta samt spår av pyrit. Det ger i alla fall 5000 år tillbaka med fnöske... eller liknande. Det stod inte vilken svamp det var men nån intresserad kan säkert gräva fram det också.
http://www2.sjsu.edu/faculty/watkins/iceman.htm
"The iceman carried a fire-starting kit as well as a container for carrying embers. The fire-starting kit had tender consisting of pulp from a particular mushroom and flints. There was evidence in terms of dust that pyrite had been used with the fire starting kit but no pieces of pyrite were found."
Mitt första försök av fnöskeframställning blev ganska misslyckat men resultatet blev bra ändå.
Jag hittade en stor svamp i fjällen ifjol. 20-25 cm tvärs över och en fin brun färg.
Mitt första misstag var att förbereda svampen, skala och skära skivor, innan jag hade askan. Så jag la alla bitarna i en plastburk.
När jag öppnade burken en vecka senare (längre än planerat uppehåll) så hade allt vuxit ihop till en klump som var omöjlig att dela på.
Jag försökte skära och riva isär den men det var omöjligt att få några bra bitar så jag la ner allt i grytan tillsammans med askan. Det fick koka ett bra tag och jag tänkte att det kanske skulle separera då.
När jag tog upp det så var det lite bättre men vissa bitar ville inte separera. Jag insåg ju att askavkoket inte hade trängt in i svampen så jag la på locket och ställde undan grytan i en vrå.
Efter en månad plockade jag fram det igen, spolade av askan och började separera klumpen. De sista bitarna var jag tvungen att skära isär igen. Torkningen gick ganska snabbt.
Hur som helst så fungerar fnösket väldigt bra oavsett om det var en av ytterbitarna eller innifrån klumpen.
Nu har jag en låda full av fnöske, nu gäller det bara att lära sig använda pyrit eller eldstål och flinta.
[8D]