Är i färd med att sy ett vikingatält, som är så gott som klart. Det återstår dock en viktig detalj att anskaffa - tältramen/tältpinnarna. Enligt Fotevikens tältmakarsida är det rätt kraftiga dimensioner som rekommenderas. Jag kan tänka mig att det kan krävas en stadig pinne, 50x100, till nocken, men 50x150 cm till gaveln! När jag kikar på OlafRs bild på hans trevliga tältkombination, ser gavlarna inte såå kraftiga ut men jag kanske bedrar mig på avståndet. http://www.skauma.org/bildarkiv/dynpage ... G_0183.jpg
Mitt tält är "halvlångt". Den längsta pinnen jag kommer att behöva måste vara 470 cm, det inkluderar 20 cm i varje ände som formas runda och stoppas in i gaveldelarna eller hur man nu uttrycker det[:o)]. Ni som byggt tält, vad rekommenderar ni för virkesdimensioner? Jag kan också nämna att gavlarna är en liksidig triangel med basen 3 m, då tillkommer de utstickande delarna - hål, drakhuvuden och såntdär...
Vidare återstår det stooora problemet! Få tag på nånting annat än gran. Så gott som allt regelvirke utgörs av gran på byggvaruhusen. Ask och ek kan jag glömma, då återstår fura. Vilket inte borde vara något problem då jag bor i ett skogslän, he-he-he[:D]! Har någon använt sig av granvirke utan att tältet brakat ihop? Kan tänka mig att om man måste använda gran bör man kompensera det med en kraftigare dimension på virket - tänker jag rätt då?
/Maud lätt desperat